PROCHÁZKA, Jakub, Yulia FEDOSEEVA a Petr HOUDEK. A field experiment on dishonesty: A registered replication of Azar et al. (2013). Journal of Behavioral and Experimental Economics. New York: Elsevier, 2021, roč. 90, February, s. 1-6. ISSN 2214-8043. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1016/j.socec.2020.101617.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název A field experiment on dishonesty: A registered replication of Azar et al. (2013)
Autoři PROCHÁZKA, Jakub (203 Česká republika, garant, domácí), Yulia FEDOSEEVA (643 Rusko, domácí) a Petr HOUDEK (203 Česká republika).
Vydání Journal of Behavioral and Experimental Economics, New York, Elsevier, 2021, 2214-8043.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Stát vydavatele Spojené státy
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14560/21:00120717
Organizace Ekonomicko-správní fakulta – Masarykova univerzita – Repozitář
Doi http://dx.doi.org/10.1016/j.socec.2020.101617
UT WoS 000625351200009
Klíčová slova anglicky Dishonesty; field experiment; registered replication; customer behaviour
Návaznosti MUNI/A/1073/2019, interní kód Repo. MUNI/A/1148/2018, interní kód Repo.
Změnil Změnil: RNDr. Daniel Jakubík, učo 139797. Změněno: 26. 8. 2022 03:00.
Anotace
This study is a registered replication of a field experiment on dishonesty by Azar et al. (2013). Their main finding was that most customers of an Israeli restaurant did not return excessive change; however, customers who received a higher amount of excessive change returned it more often than people who received a lower amount. Our study, which was conducted on a sample of customers of restaurants in the Czech Republic (N=219), replicated the results of the original study. The high excessive change condition increased the chance of returning the excess change by 21.7 percentage points (17.4 percentage points in the original study). The findings show that the psychological costs of dishonesty can outweigh its financial benefits. We similarly found that repeat customers and women were more likely to return the excessive change than one-time customers and men. The majority (70%) of customers in our sample returned the excessive change. We discuss the importance of field studies and replications of them in the further development of research into dishonest behavior.
Typ Název Vložil/a Vloženo Práva
Prochazka_etal_2021_dishonesty_preprint.pdf Licence Creative Commons  Verze souboru 14. 6. 2021

Vlastnosti

Název
Prochazka_etal_2021_dishonesty_preprint.pdf
Adresa v ISu
https://repozitar.cz/auth/repo/44626/1082592/
Adresa ze světa
https://repozitar.cz/repo/44626/1082592/
Adresa do Správce
https://repozitar.cz/auth/repo/44626/1082592/?info
Ze světa do Správce
https://repozitar.cz/repo/44626/1082592/?info
Vloženo
Po 14. 6. 2021 02:03

Práva

Právo číst
  • kdokoliv v Internetu
Právo vkládat
 
Právo spravovat
  • osoba Mgr. Lucie Vařechová, uco 106253
  • osoba RNDr. Daniel Jakubík, uco 139797
  • osoba Mgr. Jolana Surýnková, uco 220973
Atributy
 
Vytisknout
Přidat do schránky Zobrazeno: 19. 5. 2024 22:03