BOMKO, Yulia. Inkluzivní škola (Inclusive school). In Aktuálne spoločenské témy v edukačnej praxi. Banská Bystrica: Belianum. Vydavateľstvo Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, 2018, p. 171-177. ISBN 978-80-557-1445-5.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Inkluzivní škola
Name (in English) Inclusive school
Authors BOMKO, Yulia (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Banská Bystrica, Aktuálne spoločenské témy v edukačnej praxi, p. 171-177, 7 pp. 2018.
Publisher Belianum. Vydavateľstvo Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 60500 6.5 Other Humanities and the Arts
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/46358978:_____/18:00000136
Organization Univerzita Jana Amose Komenského Praha s.r.o. – Repository
ISBN 978-80-557-1445-5
Keywords in English inclusion;integration;education
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Ing. Kateřina Lendrová, učo 1091. Changed: 9/6/2021 16:54.
Abstract
Inkluze je filozofický koncept. Hlavní myšlenky inkluze by měly být naplněny pomoci opatření, potřebných k začlenění dítěte se speciální vzdělávací potřebou do kolektivu. Mechanismy začlenění těchto dětí jsou upraveny v legislativě. Například právo dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami ve spádové škole upravuje zákon z roku 2005. Novela školského zákona, která vstoupila v platnost od 1. září roku 2016, zavádí pojem "Podpůrná opatření". Tato opatření by měla přispět k optimalizaci výuky žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a na jejích začlenění do kolektivu žáků bez speciálních vzdělávacích potřeb. Praktické naplnění vize inkluze je předmětem debat odborné a laické veřejnosti. Příspěvek pojednává o faktorech inkluze a snaží se zachytit proměnné axiologického charakteru. Podstatnou části příspěvku je popis Základní a praktické školy Gabriely Pelechové v Dolní Poustevně, která realizuje inkluzívní vzdělávání po dobu více než 20 let. Činnost školy může být inspirativní a vyvolat dialog o realizaci filozofického konceptu, jehož kořeny sahají do přelomu 18 a 19 století.
Abstract (in English)
Inclusion is a philosophical concept. The main ideas of inclusion should be fulfilled with the help of the measures needed to include a child with a special educational need in the collective. The mechanisms for the inclusion of these children are regulated in legislation. For example, the right of a child with special educational needs in a catchment area school is regulated by a law of 2005. The amendment to the Education Act, which entered into force on 1 September 2016, introduces the term "Supporting Measures". These measures should help to optimize the teaching of pupils with special educational needs needs and their inclusion in the group of pupils without special educational needs. The practical fulfillment of the vision of inclusion is the subject of debate by the professional and lay public. The paper deals with the factors of inclusion and tries to capture variables of an axiological nature. An essential part of the paper is a description of the Gabriela Pelechová Elementary and Practical School in Dolní Poustevna, which has been implementing inclusive education for more than 20 years. The activities of the school can be inspiring and provoke a dialogue about the realization of a philosophical concept, whose roots go back to the turn of the 18th and 19th centuries.
Print
Add to clipboard Displayed: 5/5/2024 10:56