NEUSAROVÁ, Jana. Výstupy z mezinárodního projektu „Můj život po nehodě“. Bezpečnostní teorie a praxe. 2019, roč. 2018, č. 4, s. 111-132. ISSN 1801-8211.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Výstupy z mezinárodního projektu „Můj život po nehodě“
Název česky Výstupy z mezinárodního projektu „Můj život po nehodě“
Název anglicky Findings of the international project „My Life after the Crash”
Autoři NEUSAROVÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Bezpečnostní teorie a praxe, 2019, 1801-8211.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/46358978:_____/19:00000110
Organizace Univerzita Jana Amose Komenského Praha s.r.o. – Repozitář
Klíčová slova česky Vias Institute;České sdružení obětí dopravních nehod;The Czech Association of Traffic Accidents Victims;dopravní nehody;následky nehod;oběti dopravních nehod;Evropská federace obětí dopravních nehod;prevence;Safe System Approach;Vize nula;zasažení
Klíčová slova anglicky Vias Institute;The Czech Association of Traffic Accidents Victims;crashes;accidents;European Federation of Road Traffic Victims;crashes consequences;victims of crashes;prevention;Safe System Approach;Vision Zero;affected people
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Jana Neusarová, Ph.D., učo 2422. Změněno: 27. 4. 2021 13:03.
Anotace
Cílem předloženého referátu je popsat hlavní výstupy z evropského průzkumu s názvem „My Life after the Crash“ (Můj život po nehodě) z roku 2016, a tedy i přiblížit závažnost následků dopravních nehod na životy zúčastněných lidí, kteří byli hospitalizováni v důsledku dopravní nehody. Neklade si však ambice předložit exaktní vědeckou studii, neboť příspěvek má informativní charakter. Průzkum koordinovaný belgickým Vias Institute a Evropskou federací obětí dopravních nehod prokázal dlouhodobé následky nehod na životy zúčastněných lidí v oblasti zdravotních, psychických, sociálních i ekonomických následků. Téměř 80 % lidí vážně zraněných při dopravních nehodách (zejména chodců) se plně nezotavilo, což má zásadní vliv také na snížení jejich pracovní schopnosti, zhoršenou uplatnitelnost na trhu práce a degradaci jejich sociální úrovně. Více než polovina (54 %) vážně zraněných zůstala doma déle než 3 měsíce a 50 % vážně zraněných čelí ztrátě příjmů okolo 200 eur měsíčně. I proto je trvalou bezpečnostní koncepcí Evropské federace obětí dopravních nehod a Vias Institute tzv. Vision Zero (Vize nula), tedy ambiciózní preventivní koncepce nepřipouštějící jediný vyhaslý život na silnicích. Článek také předkládá doporučení týkající se zlepšení post crash response systému v Evropě, přičemž inspirací může být efektivní systém v Dánsku.
Anotace anglicky
The main aims of the article are to describe the most important findings from the European survey entitled „My Life after the Crash“ (2016) and to give the readers an idea of the important consequences of crashes on the lives of those who were injured as a result of crash. The purpose of the article is informative. Therefore, the exact scientific study will not be outlined. The survey coordinated by Vias Institute (Belgium) and the European Federation of Road Traffic Victims proved long-term consequences of crashes on health, psychological, social and economic aspects of live. Almost 80 % of those seriously injured by crashes (especially pedestrians) have not fully recovered. In addition, crashes showed to lead to a decreased capacity to work, less security of employment and a degradation of social life. Moreover, more than 54 % of seriously injured stayed at home longer than 3 months and 50 % faced loss of income, of 200 euro´s or more per month. As a result, the European Federation of Road Traffic Victims and Vias Institute put forward “Vision Zero” as a concept of safety. The ambitious preventative idea that not a single loss of life on the roads is allowed. Finally, the article also presents recommendations for the improvement of the post crash response in Europe. In doing so, the protective system in Denmark is used as a source of inspiration.
Vytisknout
Přidat do schránky Zobrazeno: 4. 5. 2024 11:17