NEUSAROVÁ, Jana. Výstupy z mezinárodního projektu „Můj život po nehodě“ (Findings of the international project „My Life after the Crash”). Bezpečnostní teorie a praxe. 2019, vol. 2018, No 4, p. 111-132. ISSN 1801-8211.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Výstupy z mezinárodního projektu „Můj život po nehodě“
Name in Czech Výstupy z mezinárodního projektu „Můj život po nehodě“
Name (in English) Findings of the international project „My Life after the Crash”
Authors NEUSAROVÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Bezpečnostní teorie a praxe, 2019, 1801-8211.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/46358978:_____/19:00000110
Organization Univerzita Jana Amose Komenského Praha s.r.o. – Repository
Keywords (in Czech) Vias Institute;České sdružení obětí dopravních nehod;The Czech Association of Traffic Accidents Victims;dopravní nehody;následky nehod;oběti dopravních nehod;Evropská federace obětí dopravních nehod;prevence;Safe System Approach;Vize nula;zasažení
Keywords in English Vias Institute;The Czech Association of Traffic Accidents Victims;crashes;accidents;European Federation of Road Traffic Victims;crashes consequences;victims of crashes;prevention;Safe System Approach;Vision Zero;affected people
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Jana Neusarová, Ph.D., učo 2422. Changed: 27/4/2021 13:03.
Abstract
Cílem předloženého referátu je popsat hlavní výstupy z evropského průzkumu s názvem „My Life after the Crash“ (Můj život po nehodě) z roku 2016, a tedy i přiblížit závažnost následků dopravních nehod na životy zúčastněných lidí, kteří byli hospitalizováni v důsledku dopravní nehody. Neklade si však ambice předložit exaktní vědeckou studii, neboť příspěvek má informativní charakter. Průzkum koordinovaný belgickým Vias Institute a Evropskou federací obětí dopravních nehod prokázal dlouhodobé následky nehod na životy zúčastněných lidí v oblasti zdravotních, psychických, sociálních i ekonomických následků. Téměř 80 % lidí vážně zraněných při dopravních nehodách (zejména chodců) se plně nezotavilo, což má zásadní vliv také na snížení jejich pracovní schopnosti, zhoršenou uplatnitelnost na trhu práce a degradaci jejich sociální úrovně. Více než polovina (54 %) vážně zraněných zůstala doma déle než 3 měsíce a 50 % vážně zraněných čelí ztrátě příjmů okolo 200 eur měsíčně. I proto je trvalou bezpečnostní koncepcí Evropské federace obětí dopravních nehod a Vias Institute tzv. Vision Zero (Vize nula), tedy ambiciózní preventivní koncepce nepřipouštějící jediný vyhaslý život na silnicích. Článek také předkládá doporučení týkající se zlepšení post crash response systému v Evropě, přičemž inspirací může být efektivní systém v Dánsku.
Abstract (in English)
The main aims of the article are to describe the most important findings from the European survey entitled „My Life after the Crash“ (2016) and to give the readers an idea of the important consequences of crashes on the lives of those who were injured as a result of crash. The purpose of the article is informative. Therefore, the exact scientific study will not be outlined. The survey coordinated by Vias Institute (Belgium) and the European Federation of Road Traffic Victims proved long-term consequences of crashes on health, psychological, social and economic aspects of live. Almost 80 % of those seriously injured by crashes (especially pedestrians) have not fully recovered. In addition, crashes showed to lead to a decreased capacity to work, less security of employment and a degradation of social life. Moreover, more than 54 % of seriously injured stayed at home longer than 3 months and 50 % faced loss of income, of 200 euro´s or more per month. As a result, the European Federation of Road Traffic Victims and Vias Institute put forward “Vision Zero” as a concept of safety. The ambitious preventative idea that not a single loss of life on the roads is allowed. Finally, the article also presents recommendations for the improvement of the post crash response in Europe. In doing so, the protective system in Denmark is used as a source of inspiration.
Print
Add to clipboard Displayed: 18/5/2024 10:37