C 2020

Umění dialogu. Zvládání konfliktu

URBANOVÁ, Martina

Basic information

Original name

Umění dialogu. Zvládání konfliktu

Name (in English)

The art of dialogue. Conflict management

Authors

URBANOVÁ, Martina

Edition

1. vyd. Plzeň, Rétorika nejen pro právníky, p. 173-192, 20 pp. Literární styl. Literární činnosti a technika. Efektivnost využívání jazyka. Spisovatelská činnost. 2020

Publisher

Aleš Čeněk

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Chapter(s) of a specialized book

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

Publication form

printed version "print"

References:

Organization

Právnická fakulta – Repository – Repository

ISBN

978-80-7380-809-9

Keywords (in Czech)

Dialog; diskuse; nesrozumitelnost; empatie; konflikt; asertivní chování ; vyjednávání; spolupráce

Keywords in English

Dialogue; discussion; incomprehensibility; empathy; conflict; assertive behaviour; negotiation; cooperation
Changed: 18/3/2021 01:50, RNDr. Daniel Jakubík

Abstract

V originále

Kapitola Umění dialogu se věnuje dialogu, který spočívá v rovnoměrné výměně informací, která je klíčová a týká se všech účastníků dialogu. Jsou uvedeny hlavní zásady diskuse, která je založena na dialogu. K hlavním nešvarům dnešní doby patří skákání do řeči a nesrozumitelnost. Častým nedostatkem je i nízká míra empatie. Kapitola Zvládání konfliktu se věnuje konfliktu a jeho řešení, s důrazem na aktivní řešení konfliktů. Připomenuto je asertivní a neasertivní chování, agresivní a manipulativní chování. Pozornost je věnována vyjednávání vedoucí k dohodě, kde převládá spolupráce místo soupeření.

In English

The chapter The art of dialogue focuses on dialogue, which is based on an equal information exchange that is essential and concerns all of the participants of the dialogue. The text mentions the main principles of discussion, which is based on a dialogue. Some of the main problems of today’s communication are interruption of speech and incomprehensibility. Common deficiency is also a low empathy rate. The chapter Conflict management focuses on conflict and its resolution with emphasis on an active problem solving. It also mentions assertive and non-assertive behaviour, aggressive and manipulative behaviour. The attention is also brought to negotiation leading to an agreement where cooperation prevails over quarrel.

Files attached

https://is.muni.cz/publication/1732476/3129176064.pdf
Request the author's version of the file