k 2016

Strategie řízení třídy u studentů učitelství na praxi

LOJDOVÁ, Kateřina; Lucie ŠKARKOVÁ a Josef LUKAS

Základní údaje

Originální název

Strategie řízení třídy u studentů učitelství na praxi

Název česky

Classroom Management Strategies in Classess Taught by Student Teachers

Autoři

LOJDOVÁ, Kateřina; Lucie ŠKARKOVÁ a Josef LUKAS

Vydání

XXIV. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu, 2016

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

Pedagogika a školství

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizace

Pedagogická fakulta – Masarykova univerzita – Repozitář

Klíčová slova česky

kvalitativní výzkum, strategie řízení třídy, studenti učitelství, učitelské praxe

Klíčová slova anglicky

classroom management srategies, qualitative research, student teachers, teaching practice

Návaznosti

GA16-02177S, projekt VaV.
Změněno: 3. 9. 2020 16:01, RNDr. Daniel Jakubík

Anotace

ORIG EN

V originále

amp; Plano Clark, 2011). Výzkumný vzorek se skládá z šesti studentů učitelství. U každého jsme natáčeli 6 hodin výuky, realizovali jsme rozhovor se studentem, dotazník a analýzu deníku studenta v průběhu praxe. První výsledky ukazují strategie řízení třídy odlišné dle kritéria centralizace řízení a jeho zaměření. Řízení třídy studentem učitelství může být centralizované nebo decentralizované. Zaměření studenta učitelství může být na žáky nebo na učební obsah. Kombinací těchto kritérií vznikají čtyři strategie řízení třídy: centralizované řízení třídy zaměřená na žáky, centralizované řízení třídy zaměřená na učební obsah, decentralizované řízení třídy zaměřené na žáky, decentralizované řízení třídy zaměřené na učební obsah.

Anglicky

amp; Plano Clark, 2011). The sample consists of six student teachers on their long term practice in lower secondary classess. From each student teacher we videotaped six lessons in one class and conducted an interview, questionnaire and reflective diaries written by student teachers. This paper focuses on qualitative part of the research, which is the main part. The preliminary findings show different CMS strategies. In terms of power of student teacher in the classroom, we ditinguish centralised and decentralised power settings. According to criteria of focus of student teacher, we distinguish focus on learning content and focus on student. The combination of these criteria brings together four classroom management strategies of student teachers: centralised power focused on student, centralised power focused on learning content, decentralised power focused on student, decentralised power focused on learning content.
Zobrazeno: 4. 7. 2025 15:33