ŠTĚPÁNEK, Libor. Creative Approach to Language Teaching: Theory and Practice. In Cercles 13th Conference: Language Centres in Higher Education: Exploring and Shaping Plurilingual Profiles and Practices. 2014.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Creative Approach to Language Teaching: Theory and Practice
Autoři ŠTĚPÁNEK, Libor (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Cercles 13th Conference: Language Centres in Higher Education: Exploring and Shaping Plurilingual Profiles and Practices, 2014.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor Pedagogika a školství
Stát vydavatele Švýcarsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14640/14:00079076
Organizace Centrum jazykového vzdělávání – Masarykova univerzita – Repozitář
Klíčová slova česky CALT; tvořivost; akademická angličtina; výukové styly; laterální myšlení; konvergentní myšlení
Klíčová slova anglicky CALT; creativity; EAP; teaching styles; learning styles; lateral thinking; convergent thinking
Návaznosti CZ.1.07/2.2.00/28.0233, interní kód Repo.
Změnil Změnil: RNDr. Daniel Jakubík, učo 139797. Změněno: 2. 9. 2020 00:48.
Anotace
This paper presents a newly developed method, a Creative Approach to Language Teaching (CALT), with the aim to offer a practice-oriented insight into the approach and into corresponding shifts in roles of teachers and learners in the academic environment. A fusion of creativity-related theories - organic system curriculum change (K. Robinson), system models (M. Csikszentmihalyi), lateral thinking (E. de Bono), divergent thinking (J.P. Guilford), community of practice (Lave,J. and Wenger, E.) and holistic approach to experiential programme development (Krouwel,B.) - was applied in the action research method in nine different courses in English, Czech, Spanish and French in the 2009-2013 period. Course syllabi, activities, students´ work and feedback were analysed and compared to non-CALT courses. Our findings indicate that teachers using CALT prefer adopting roles of language facilitators, guides and advisers to maintaining traditional hierarchically justified authoritative positions. They tend to share negotiated responsibilities with the rest of the learning community-of-practice and create a more flexible and dynamic learning environment. Students exposed to CALT, on the other hand, usually become natural co-authors and actively engaged creators of learning activities. Results of this pedagogical practice confirm that Creative Approach to Language Teaching enriches personal teaching styles, fosters autonomous learning and encourages flexibility of language courses across disciplines and languages. There, however, continues to be a need for research regarding its effectiveness potential and optimum balance between CALT and non-CALT methodologies.
Typ Název Vložil/a Vloženo Práva
Fribourg2014.doc Licence Creative Commons  Verze souboru 2. 9. 2020

Vlastnosti

Název
Fribourg2014.doc
Adresa v ISu
https://repozitar.cz/auth/repo/39722/898341/
Adresa ze světa
https://repozitar.cz/repo/39722/898341/
Adresa do Správce
https://repozitar.cz/auth/repo/39722/898341/?info
Ze světa do Správce
https://repozitar.cz/repo/39722/898341/?info
Vloženo
St 2. 9. 2020 00:48

Práva

Právo číst
  • kdokoliv v Internetu
Právo vkládat
 
Právo spravovat
  • osoba Mgr. Lucie Vařechová, uco 106253
  • osoba RNDr. Daniel Jakubík, uco 139797
  • osoba Mgr. Jolana Surýnková, uco 220973
Atributy
 
Vytisknout
Přidat do schránky Zobrazeno: 17. 5. 2024 12:03