MACEK, Jakub. Poznámky ke studiím nových médií (Notes on new media studies). 1. vyd. Brno: Masarykova Univerzita, 2013, 200 pp. ISBN 978-80-210-6476-8.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Poznámky ke studiím nových médií
Name (in English) Notes on new media studies
Authors MACEK, Jakub (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, 200 pp. 2013.
Publisher Masarykova Univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Book on a specialized topic
Field of Study Literature, mass media, audio-visual activities
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14230/13:00066596
Organization Fakulta sociálních studií – Repository – Repository
ISBN 978-80-210-6476-8
Keywords (in Czech) studia nových médií; mediální studia; digitální média; teorie strukturace
Keywords in English new media studies; media studies; new media; digital media; theory of structuration
Links GP13-15684P, research and development project.
Changed by Changed by: RNDr. Daniel Jakubík, učo 139797. Changed: 1/9/2020 17:55.
Abstract
Kniha se věnuje studiím nových médií – širokému interdisciplinárnímu akademickému metapoli zastřešujícímu společenskovědní výzkum a teoretickou reflexi takzvaných nových médií. Text shrnuje historické a epistemologické kořeny studií nových médií a jejich vývoj a následně formuluje teoretický koncept nových médií. Tento koncept má podobu třídimenzionálního modelu odvozeného z Giddensovy teorie strukturace, přičemž tři jeho dimenze zahrnují užití nových médií (jednání) a technotextuální artefakt a kontexty (coby formy struktur). Koncept by měl sloužit jako neredukcionistický výkladový rámec umožňující teoreticky ukotvenou celostní analýzu nových médií jako komplexního fenoménu utvářeného na úrovních artefaktu, sociálního jednání a každodenních kontextů i širšího kulturního, politického a ekonomického milieu.
Abstract (in English)
The book deals with new media studies – a wide, interdisciplinary meta-field of studies focused on social theory and research of what is commonly referred to as new media. A central goal of the book is to summarize historical and epistemological roots and developments of the meta-field and, consequently, to formulate a theoretically based concept of new media. The concept is conceived as a three-dimensional model derived from Anthony Giddens’ theory of structuration. The three mutually constitutive dimensions of the model include uses of new media (agency), and a techno-textual object and contexts (both playing roles of structures). Such notion of new media should serve as a non-reductionist explanatory framework enabling a theoretically settled, and holistic empirical analysis of new media as complex phenomena constituted on levels of object, social action and wider everyday contexts as well as cultural, political and economical milieu.
Type Name Uploaded/Created by Uploaded/Created Rights
macek_poznamky_inter_2013.pdf Licence Creative Commons  File version 1/9/2020

Properties

Name
macek_poznamky_inter_2013.pdf
Address within IS
https://repozitar.cz/auth/repo/39657/896802/
Address for the users outside IS
https://repozitar.cz/repo/39657/896802/
Address within Manager
https://repozitar.cz/auth/repo/39657/896802/?info
Address within Manager for the users outside IS
https://repozitar.cz/repo/39657/896802/?info
Uploaded/Created
Tue 1/9/2020 17:55

Rights

Right to read
  • anyone on the Internet
Right to upload
 
Right to administer:
  • a concrete person Mgr. Lucie Vařechová, uco 106253
  • a concrete person RNDr. Daniel Jakubík, uco 139797
  • a concrete person Mgr. Jolana Surýnková, uco 220973
Attributes
 
Print
Add to clipboard Displayed: 19/5/2024 04:23