b 2018

Pedagogická a školní psychologie: Distanční studijní text

URBANOVSKÁ, Eva

Basic information

Original name

Pedagogická a školní psychologie: Distanční studijní text

Name in Czech

Pedagogická a školní psychologie: Distanční studijní text

Authors

URBANOVSKÁ, Eva

Edition

1. vyd. Opava, 152 pp. 2018

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Textbook

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

Organization

Fakulta veřejných politik v Opavě – Slezská univerzita v Opavě – Repository

Keywords (in Czech)

Pedagogická psychologie, vědecké a diagnostické metody, učení, druhy učení, obecné zákony učení, sebepojetí, sebevědomí, učení orientované na úspěch, interakce učitel-žák, osobnost učitele, styly učitelova vedení, typologie, sebereflexe, motivace, tvořivost, emoce v edukaci, mozkově kompatibilní prostředí, temperament, styl učení, školní hodnocení, psychologie zkoušky, školní úspěšnost, školní zátěž, syndrom vyhoření, klima školy a školní třídy, CZ.02.2.69/0.0./0.0/16_015/0002400
Changed: 17/9/2020 01:01, Bc. Ivana Glabazňová

Abstract

V originále

Studijní opora je věnována základním tématům pedagogické a školní psychologie. Tato disciplína má propojit teoretické poznatky a praktické dovednosti studentů v rámci profesionálních kompetencí získaných v pregraduální přípravě profesionálního pedagoga. Vedle nutného uvedení do studia této disciplíny je proto v textu zaměřena pozornost na problematiku procesu učení a psychologických aspektů edukace v kontextu souvisejících jevů. Postupně jsou analyzovány otázky podstaty procesu učení s vymezením základních druhů a obecných zákonů učení, stejně jako činitelé ovlivňující průběh a výsledky procesu učení: sebepojetí a sebevědomí žáka ve vztahu k učení, interakce učitel – žák, osobnost učitele, motivace ve vztahu k učebnímu procesu, tvořivost a možnosti jejího rozvoje, emoce a jejich dopad na proces učení, styl učení a principy efektivního učení. Závěrečné kapitoly se pak věnují psychologickým aspektům školního hodnocení, školní úspěšnosti, školní zátěže, klimatu školy a školní třídy. Všechna témata jsou zpracována s cílem propojit proces nabývání teoretických poznatků s rozvojem pedagogického myšlení a pedagogických dovedností. K tomu má přispět interaktivní charakter studijní opory a zařazení otázek a odpovědí, samostatných a korespondenčních úkolů, stejně jako úkolů k zamyšlení s možností následné diskuse.

Files attached