OBROVSKÁ, Jana, Petr SVOJANOVSKÝ, Kateřina VLČKOVÁ and Jana KRATOCHVÍLOVÁ. Diversity-Oriented Mentoring of Student-Teachers. In EARLI SIG 10, 21 and 25 Virtual Conference 2020, University of Groningen and University of Applied Sciences, Netherlands. 2020.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Diversity-Oriented Mentoring of Student-Teachers
Name in Czech Mentoring studentů učitelství zaměřený na žákovskou diverzitu
Authors OBROVSKÁ, Jana, Petr SVOJANOVSKÝ, Kateřina VLČKOVÁ and Jana KRATOCHVÍLOVÁ.
Edition EARLI SIG 10, 21 and 25 Virtual Conference 2020, University of Groningen and University of Applied Sciences, Netherlands, 2020.
Other information
Original language English
Type of outcome Konferenční abstrakta
Country of publisher Netherlands
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization Pedagogická fakulta – Repository – Repository
Keywords (in Czech) žákovská diverzita; student učitelství; základní škola; praxe; provázející učitel
Keywords in English Ethnography Multicultural education Higher education/Doctoral education Secondary education
Links GA19-06763S, research and development project.
Changed by Changed by: RNDr. Daniel Jakubík, učo 139797. Changed: 13/3/2021 02:13.
Abstract
The diverse educational landscape represents a challenge for student-teachers, as dealing with learner diversity requires specific skills to be developed during pre-service teacher education, especially at their clinical placements, where the role of mentors in supporting reflective practice is also crucial. Our research, therefore, deals with the question of how mentors support student-teachers in developing their skills for working with diverse pupils. The paper is based on multi-sited ethnography at a university and lower-secondary schools in Czechia. Data corpus is composed of 80 video-recorded lessons of 8 student-teachers, 60 post-lesson reflections of student-teachers with their 6 mentors; 60 lesson preparations; 40 student-teachers reflective diaries; 8 interviews, and 55 lessons of university courses. Six researchers took fieldnotes from all activities; the notes were subsequently discussed in the team. The findings show how interactions between mentors and student-teachers during teaching and post-lesson reflections influence both student-teachers’ beliefs of how to deal with diversity and their classroom practices. We identified several ways student-teachers/mentors deal with diversity while teaching. Student-teachers’ “socialization” into different modes of dealing with diversity is influenced by the mentors’ teaching approach and mentoring style. The analysis showed explicit pieces of advice given by mentors, as well as implicit practice modelling.
Abstract (in Czech)
Žákovská různost představuje výzvu pro studenty učitelství, protože práce s žákovskou diverzitou vyžaduje rozvíjení specifických dovedností během pregraduálního vzdělávání učitelů, zejména během jejich klinické praxe, kde je klíčová také role mentorů. Náš výzkum se proto zabývá otázkou, jak mentoři podporují studenty učitelství při rozvíjení jejich dovedností pro práci s žákovskou diverzitou. Příspěvek je založen na vícemístné etnografii na vybrané univerzitě a druhém stupni základních škol v Česku. Datový korpus se skládá z 80 veideonahrávek výuky 8 studentů-učitelů, 60 reflexí po vyučování studentů učitelství s jejich 6 mentory; 60 příprav na hodiny; 40 vstupů z reflektivních deníků studentů učitelství; 8 rozhovorů a 55 lekcí kurzů realizovaných na univerzitě. Šest výzkumníků zaznamenávalo terénní poznámky ze všech aktivit; poznámky byly následně diskutovány v týmu. Zjištění ukazují, jak interakce mezi mentory a studenty učitelství během výuky a reflexe po vyučování ovlivňují přesvědčení studentů učitelství, jak se vypořádat s žákovskou rozmanitostí, stejně jako i jejich praktiky ve třídě. Identifikovali jsme několik způsobů, jak studenti učitelství/mentoři při výuce pracují s diverzitou. „Socializace“ studentů učitelství do různých způsobů práce s žákovskou diverzitou je ovlivněna přístupem mentorů k výuce a stylem mentoringu. Analýza ukázala explicitní rady od mentorů i implicitní modelování praxe.
Type Name Uploaded/Created by Uploaded/Created Rights
My_Submissions_-_Conference__SIG_10__21_and_25_Conference_2020_-_VIRTUAL_CONFERENCE__-_Single_Paper__Diversity-Oriented_Mentoring_of_Student-Teachers__-_EARLI.pdf   File version 15/8/2020

Properties

Name
My_Submissions_-_Conference__SIG_10__21_and_25_Conference_2020_-_VIRTUAL_CONFERENCE__-_Single_Paper__Diversity-Oriented_Mentoring_of_Student-Teachers__-_EARLI.pdf
Address within IS
https://repozitar.cz/auth/repo/39127/874728/
Address for the users outside IS
https://repozitar.cz/repo/39127/874728/
Address within Manager
https://repozitar.cz/auth/repo/39127/874728/?info
Address within Manager for the users outside IS
https://repozitar.cz/repo/39127/874728/?info
Uploaded/Created
Sat 15/8/2020 10:44

Rights

Right to read
  • anyone on the Internet
Right to upload
 
Right to administer:
  • a concrete person Mgr. Lucie Vařechová, uco 106253
  • a concrete person RNDr. Daniel Jakubík, uco 139797
  • a concrete person Mgr. Jolana Surýnková, uco 220973
Attributes
 
Print
Add to clipboard Displayed: 19/5/2024 11:46