TŮMA, František, Linda NEPIVODOVÁ and Nicola Catherine FOŘTOVÁ. Výzkum interakce mezi spolužáky : přehled konverzačněanalytických studií (Research on Interaction Among Peers : A Review of Conversation-Analytic Studies of Classroom Interaction). ORBIS SCHOLAE. Praha: UK, 2019, vol. 13, No 2, p. 7-28. ISSN 1802-4637.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Výzkum interakce mezi spolužáky : přehled konverzačněanalytických studií
Name (in English) Research on Interaction Among Peers : A Review of Conversation-Analytic Studies of Classroom Interaction
Authors TŮMA, František (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Linda NEPIVODOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Nicola Catherine FOŘTOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition ORBIS SCHOLAE, Praha, UK, 2019, 1802-4637.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/19:00107591
Organization Filozofická fakulta – Repository – Repository
Keywords (in Czech) interakce mezi spolužáky; interakce ve třídě; konverzační analýza; pedagogický výzkum
Keywords in English peer interaction; classroom interaction; conversation analysis; educational research
Links GA18-02363S, research and development project.
Changed by Changed by: RNDr. Daniel Jakubík, učo 139797. Changed: 9/9/2020 01:58.
Abstract
Interakce mezi spolužáky (např. během práce ve dvojicích nebo ve skupinách) představuje v českých pedagogických vědách jednu z dosud málo probádaných oblastí. V této přehledové studii proto představujeme konverzační analýzu, která poskytuje teoretický a metodologický rámec pro zkoumání probíhající interakce, a poté na základě 28 zahraničních konverzačněanalytických studií vybraných z databáze Scopus podáváme přehled o stavu zahraničního výzkumu v oblasti interakce mezi spolužáky. I když se většina studií zabývá výukou cizích jazyků a pochází z vysokého školství, existují také studie z nižších stupňů vzdělávání a z jiných vyučovacích předmětů. Studie ukazují, jak spolužáci plánují a řeší zadané úlohy, jak během takové interakce dochází k učení se (včetně osvojování cizího jazyka a rozvoje interakční kompetence u žáků a studentů), jak vrstevníci jeden druhého vyučují a jak spolužáci v interakci používají tělesné, jazykové nebo materiální prostředky. Ze studií vyplývá, že interakce typicky probíhá nelineárně a dynamicky. Tato zaměření výzkumu v závěru konfrontujeme s některými pedagogickými a psychologickými pohledy na výuku a diskutujeme o vztahu konverzační analýzy a pedagogického výzkumu.
Abstract (in English)
Interaction among peers (e.g. within pairwork or groupwork) represents an under-researched area in Czech educational sciences. Therefore, in this article we introduce conversation analysis, which provides a theoretical and methodological framework for investigating ongoing interaction. A review of research on peer interaction published internationally in 28 conversation-analytic studies that were selected from the Scopus database is then presented. Although the majority of the studies are related to higher education and to foreign language teaching and learning, some studies were conducted at lower levels of education and in other subjects. The studies show how peers plan and solve tasks, how they learn in interaction (including foreign language acquisition and development of interactional competence), how they teach each other and how they use embodied, language or material resources. It follows that interaction is typically non-linear and dynamic in nature. We contrast these foci with some educational and psychological perspectives on learning and teaching and then discuss the relationship between conversation analysis and educational research.
Type Name Uploaded/Created by Uploaded/Created Rights
18-02363STumaNepivodovaFortova2019-OS.pdf Licence Creative Commons  File version 15/8/2020

Properties

Name
18-02363STumaNepivodovaFortova2019-OS.pdf
Address within IS
https://repozitar.cz/auth/repo/38804/872556/
Address for the users outside IS
https://repozitar.cz/repo/38804/872556/
Address within Manager
https://repozitar.cz/auth/repo/38804/872556/?info
Address within Manager for the users outside IS
https://repozitar.cz/repo/38804/872556/?info
Uploaded/Created
Sat 15/8/2020 05:56

Rights

Right to read
  • anyone on the Internet
Right to upload
 
Right to administer:
  • a concrete person Mgr. Lucie Vařechová, uco 106253
  • a concrete person RNDr. Daniel Jakubík, uco 139797
  • a concrete person Mgr. Jolana Surýnková, uco 220973
Attributes
 
Print
Add to clipboard Displayed: 17/5/2024 05:22