J 2015

Problémy významu vzdělanosti v současné společnosti

MUŽÍK, Jaroslav

Basic information

Original name

Problémy významu vzdělanosti v současné společnosti

Name (in English)

Problems of the importance of education in contemporary society

Authors

MUŽÍK, Jaroslav (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Military Forum, Praha, Svaz důstojníků a proporčíků Armády ČR, 2015, 1804-6568

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Article in a journal

Field of Study

50204 Business and management

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

References:

RIV identification code

RIV/46358978:_____/15:00000042

Organization

Univerzita Jana Amose Komenského Praha s.r.o. – Repository

Keywords (in Czech)

vzdělávání; kompetence; systémy dalšího vzdělávání; rozvoj lidských zdrojů

Keywords in English

education; competence; continuing education systems; human resources development
Changed: 23/3/2020 11:04, doc. PhDr. Jaroslav Mužík, DrSc.

Abstract

V originále

Diskuzní linie o vzdělávání za posledních 50 let se vedou zhruba ve dvou směrech. První je ta do jisté míry tradiční společenská představa o povinných vědomostech. Ta naráží na dnes velmi problematickou snahu „dostat“ dnešní poznatky do encyklopedické formy. Tomu brání zejména nemožnost „zkrotit“ důležité poznatky do klasické formy tištěných knih. Podle údajů Unesco z roku 2012 musí dnes člověk vycházet s přibližně 180 tisíc časopisů na celém světě, které produkují denně 20 tisíc článků. A to je jen jedna dimenze šíření znalostí. Velkým fenoménem se stává internet, ten se stal symbolem moderní vědomostní exploze. Wikipedie se stala současně dokladem o stále se rozvíjející se specializaci moderní průmyslové společnosti a důkazem velikosti nepřehlednosti a problematické srozumitelnosti jinak široce dostupných informací a poznatků.

In English

Discussion lines on education over the past 50 years have been conducted in roughly two ways. The first is, to a certain extent, the traditional social concept of compulsory knowledge. It encounters a very problematic effort to "get" today's knowledge into an encyclopedic form. This is mainly prevented by the impossibility of "tame" important knowledge into the classical form of printed books. According to Unesco's 2012 figures, today one has to publish around 180,000 magazines around the world that produce 20,000 articles a day. And this is just one dimension of knowledge dissemination. The Internet is becoming a big phenomenon, which has become a symbol of the modern knowledge explosion. At the same time, Wikipedia has become a testament to the ever-growing specialization of modern industrial society and evidence of the size of the confusion and problematic comprehensibility of otherwise widely available information and knowledge.