J 2015

Problémy významu vzdělanosti v současné společnosti

MUŽÍK, Jaroslav

Základní údaje

Originální název

Problémy významu vzdělanosti v současné společnosti

Název anglicky

Problems of the importance of education in contemporary society

Autoři

MUŽÍK, Jaroslav (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Military Forum, Praha, Svaz důstojníků a proporčíků Armády ČR, 2015, 1804-6568

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50204 Business and management

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/46358978:_____/15:00000042

Organizace

Univerzita Jana Amose Komenského Praha s.r.o. – Repozitář

Klíčová slova česky

vzdělávání; kompetence; systémy dalšího vzdělávání; rozvoj lidských zdrojů

Klíčová slova anglicky

education; competence; continuing education systems; human resources development
Změněno: 23. 3. 2020 11:04, doc. PhDr. Jaroslav Mužík, DrSc.

Anotace

V originále

Diskuzní linie o vzdělávání za posledních 50 let se vedou zhruba ve dvou směrech. První je ta do jisté míry tradiční společenská představa o povinných vědomostech. Ta naráží na dnes velmi problematickou snahu „dostat“ dnešní poznatky do encyklopedické formy. Tomu brání zejména nemožnost „zkrotit“ důležité poznatky do klasické formy tištěných knih. Podle údajů Unesco z roku 2012 musí dnes člověk vycházet s přibližně 180 tisíc časopisů na celém světě, které produkují denně 20 tisíc článků. A to je jen jedna dimenze šíření znalostí. Velkým fenoménem se stává internet, ten se stal symbolem moderní vědomostní exploze. Wikipedie se stala současně dokladem o stále se rozvíjející se specializaci moderní průmyslové společnosti a důkazem velikosti nepřehlednosti a problematické srozumitelnosti jinak široce dostupných informací a poznatků.

Anglicky

Discussion lines on education over the past 50 years have been conducted in roughly two ways. The first is, to a certain extent, the traditional social concept of compulsory knowledge. It encounters a very problematic effort to "get" today's knowledge into an encyclopedic form. This is mainly prevented by the impossibility of "tame" important knowledge into the classical form of printed books. According to Unesco's 2012 figures, today one has to publish around 180,000 magazines around the world that produce 20,000 articles a day. And this is just one dimension of knowledge dissemination. The Internet is becoming a big phenomenon, which has become a symbol of the modern knowledge explosion. At the same time, Wikipedia has become a testament to the ever-growing specialization of modern industrial society and evidence of the size of the confusion and problematic comprehensibility of otherwise widely available information and knowledge.