D
2019
Současné silné a slabé stránky občanského vzdělávání v ČR
NEUSAROVÁ, Jana
Základní údaje
Originální název
Současné silné a slabé stránky občanského vzdělávání v ČR
Název česky
Současné silné a slabé stránky občanského vzdělávání v ČR
Název anglicky
Contemporary strenghts and weaknesses of citizenship education in the Czech Republic
Autoři
NEUSAROVÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Bratislava, Vzdelávanie dospelých v minulosti a dnes, od s. 50-58, 9 s. 2019
Nakladatel
Národné osvetové centrum, Asociace institucí vzdělávání dospělých
Další údaje
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Slovensko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/46358978:_____/19:00000063
Organizace
Univerzita Jana Amose Komenského Praha s.r.o. – Repozitář
Klíčová slova česky
biodromální koncepce, indikátory aktivního občanství, občanské vzdělávání, silné a slabé stránky občanského vzdělávání, Strategie celoživotního učení ČR, strategické cíle celoživotního učení
Klíčová slova anglicky
biodromal conception;citizenship education;indicators of active citizenship;The Strategy of Lifelong Learning in the Czech Republic;strengths and weaknesses of citizenship education;lifelong learning strategic objectives
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
V originále
Občanské vzdělávání patří k tradiční součásti vzdělávání dospělých a v československém prostoru má bohatou historickou tradici již od roku 1919. Současní autoři, tuzemské a evropské organizace, resp. dokumenty zabývající se občanským vzděláváním, se opírají o tradiční hodnoty a ideály občanské společnosti, zejména osobní angažovanost, soudržnost a vzdělanost. Podle těchto hodnot je potřebné rozvíjet participativní kompetence občanů na veřejném životě. Cílem příspěvku je tak představit vybrané české i zahraniční strategické dokumenty vztahující se k občanskému vzdělávání, přiblížit indikátory aktivního občanství včetně kompetencí, které se dají využít v běžném občanském, ale také zájmovém nebo profesním životě. Náplní příspěvku je také přiblížit tzv. biodromální přístup ve vztahu k občanskému vzdělávání jako relevantní součásti celoživotního učení. Příspěvek uzavírá popis silných a slabých stránek občanského vzdělávání s reflexí nad osobní odpovědností k rozvíjení občanských kompetencí v soukromém životě, rodině, práci, komunitě či regionu, kde jako občané žijeme.
Anglicky
Citizenship education is a traditional part of adult education and it has rich tradition in Czechoslovac area already from year 1919. Contemporary authors, domestic and European organisations, respectively documents concerning citizenship education insist on traditional values and citizenship society ideals, especially personal involvement, cohesion and education. According to these values it is necessary to cultivate participative competencies of citizens on public life. The aim of the contribution is to present chosen Czech and also foreign strategic documents concerning citizenship education, to approach indicators of active citizenship including competencies which can be used in common citizenship, but also in interest or professional life. Contents of the contribution is also to approach an biodromal attitude in relation to citizenship education as a relevant part of lifelong learning. The contribution is closing description of citizenship education strenghts and weaknesses with reflection of our personal responsibility to evolving of citizenship competencies in private life, family, work, community or region, where we live as citizens.
Zobrazeno: 19. 5. 2025 23:52