D 2016

Současné problémy didaktiky dospělých

MUŽÍK, Jaroslav

Basic information

Original name

Současné problémy didaktiky dospělých

Name in Czech

Současné problémy didaktiky dospělých

Name (in English)

Current problems of adult didactics

Authors

MUŽÍK, Jaroslav (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Žatec, Aplikace andragogiky v různých oblastech společenského života, p. 19-32, 14 pp. 2016

Publisher

Ohře Media

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Proceedings paper

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/46358978:_____/16:00000038

Organization

Univerzita Jana Amose Komenského Praha s.r.o. – Repository

ISBN

978-80-906287-5-5

Keywords (in Czech)

didaktika dospělých; proces vyučování a učení; kvalita didaktického procesu; poradenská didaktika

Keywords in English

didactics of adults; teaching and learning process; quality of didactic process; counseling didactics
Changed: 23/3/2020 11:02, doc. PhDr. Jaroslav Mužík, DrSc.

Abstract

V originále

Didaktika resp. didaktika dospělých se řadí k vědám tradičním, konzervativním, majícím pevná, neměnná témata zkoumání, jejichž řešení se v histotorii příliš nemění. Příspěvek se snaží ukázat, že v didaktice v poslední době objevují témata nová, aktuální, inovující pohledy na procesy vyučování a učení. Jde zejména o oblast elektronického vzdělávání, problematiku kreativity ve výuce a kvalitu didaktického procesu. Obecně můžeme tento vývoj charakterizovat jako přechod od didaktiky normativní k didaktice poradenské, usměrňující a inspirující proces učení člověka.

In English

Didactics and adult didactics respectively belong to the traditional, conservative sciences, having fixed, unchanging topics of research, the solutions of which do not change much throughout history. The article tries to show that recently there have been new current topics in didactics, innovating the views of teaching and learning processes. Generally, we can characterize this development as a transition from normative didactics to consulting didactics, directing and inspiring the process of human learning.