D 2019

Poznámky k úloze elektronických médií ve středním a vysokoškolském vzdělávání

LÖWENHÖFFEROVÁ, Radka

Basic information

Original name

Poznámky k úloze elektronických médií ve středním a vysokoškolském vzdělávání

Name (in English)

Notes on the Role of Electronic Media in Secondary and University Education

Authors

LÖWENHÖFFEROVÁ, Radka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Praha, Média a vzdělávání 2019 – Media & Education 2019, p. 108-112, 5 pp. 2019

Publisher

Extrasystem Praha

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Proceedings paper

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

Publication form

electronic version available online

References:

RIV identification code

RIV/46358978:_____/19:00000035

Organization

Univerzita Jana Amose Komenského Praha s.r.o. – Repository

ISBN

978-80-87570-45-6

Keywords in English

Classical University;Secondary education;University education;Elektronization of teaching;Digital didactic technologies;Teachers’ didactic competencies

Tags

Reviewed
Changed: 24/3/2020 14:16, Ing. Kateřina Lendrová

Abstract

V originále

Širší dostupnost vysokoškolského vzdělávání v současnosti vyvolává různé debaty o otázce kvality výuky v rámci tohoto spojení vzdělávání. Článek vychází z předpokladu, že vysokoškolské vzdělání by mělo v mnoha oblastech následovat středoškolské vzdělání. Zvláště citlivou oblastí je elektronizace výuky, kde obě úrovně vzdělávání využívají digitální didaktické technologie v různé míře. V rámci pilotního ověření akademického grantu autor článku prozkoumal situaci na středních odborných školách, které „dodávají“ své absolventy ke studiu na Univerzitě Jana Amose Komenského. Toto šetření je třeba považovat za první krok, první zpětnou vazbu, určitý výchozí bod pro přípravu didaktických zdrojů na univerzitě. V této souvislosti jak teorie, tak praxe vyžadují legitimní požadavek, aby vysokoškolské vzdělávání kreativním způsobem dále rozvíjelo didaktickou složku výuky vzhledem k stanoveným cílům a profilům absolventů.

In English

The wider availability of higher education at present triggers different debates on the issue of teaching quality within this link of education. The article is based on the assumption that university education should follow secondary education in many areas. The electronization of teaching where both levels of education use digital didactic technologies to a different extent is a particularly sensitive area. Within the pilot verification of the academic grant, the author of the article has explored the situation at secondary vocational schools that “supply“ their graduates for the study at the Jan Amos Komensky University. This investigation needs to be considered as a first step, a first feedback, a certain starting point for drafting didactical resources at the university. In this context, both theory and practise make a legitimate requirement for the university education to further develop in a creative way the didactic component of the teaching due to the set goals and graduates’ profiles.