2019
Kombinatorické úlohy v učivu primární školy
PRIHONSKÁ, JanaBasic information
Original name
Kombinatorické úlohy v učivu primární školy
Name in Czech
Kombinatorické úlohy v učivu primární školy
Name (in English)
Combinatorial Tasks in Primary School Curriculum
Authors
PRIHONSKÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Elementary Mathematics Education Journal, Univerzita Palackého v Olomouci, UJOP, 2019, 2694-8133
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Article in a journal
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
References:
Organization
Faculty of Science, Humanities and Education – Technical University of Liberec – Repository
Keywords (in Czech)
kombinatorická úloha; logické myšlení; kombinatorické principy; řešitelské strategie; aktivizující činnosti
Keywords in English
combinatorial problem; logical thinking; combinatorial principles; solving strategies; activating activities
Tags
Reviewed
Changed: 27/2/2020 10:02, Jana Prihonská
V originále
Jedním z úkolů školské matematiky je rozvíjet u žáků kombinatorické a logické myšlení, kritické usuzování a srozumitelnou a věcnou argumentaci při řešení aplikačních matematických problémů. Učitel by měl dát žákovi dostatečný prostor a čas kvyřešení úlohy,vhodnými aktivizujícími činnostmi ho vést k pochopení základních kombinatorických pravidel a následně jejich využití kvyřešení kombinatorické úlohy. Příspěvek informuje o realizovaném výzkumu s cílem identifikovat řešitelské strategie žáků při řešení těchto úloh, zařazení kombinatorických úloh v učebnicích matematiky na prvním stupni a vytvoření aktivit pro rozvoj logicko-kombinačního myšlení žáků. Aktivity mohou být využity jako propedeutika pro pochopení základních kombinatorických pravidel a principů.
In English
One of the tasks of school mathematics is to develop pupils' combinatorial and logical thinking, critical reasoning and comprehensible and substantive argumentation in solving application mathematical problems. The teacher should give the pupil sufficient space and time to solve the problem,lead him/her to the basic activating activities to understand the basic combinatorial rules and then use them to solve the combinatorial task. The paper informs about realized research with the aim of identifying solving strategies of pupils in solving these problems,including combinatorial problems in mathematics textbooks at the first level and creation of activities for development of logical-combinational thinking of pupils. Activities can be used as propaedeutic to understand the basic combinatorial rules and principles.