2019
Kombinatorické úlohy v učivu primární školy
PRIHONSKÁ, JanaZákladní údaje
Originální název
Kombinatorické úlohy v učivu primární školy
Název česky
Kombinatorické úlohy v učivu primární školy
Název anglicky
Combinatorial Tasks in Primary School Curriculum
Autoři
PRIHONSKÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Elementary Mathematics Education Journal, Univerzita Palackého v Olomouci, UJOP, 2019, 2694-8133
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Organizace
Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická – Technická univerzita v Liberci – Repozitář
Klíčová slova česky
kombinatorická úloha; logické myšlení; kombinatorické principy; řešitelské strategie; aktivizující činnosti
Klíčová slova anglicky
combinatorial problem; logical thinking; combinatorial principles; solving strategies; activating activities
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 27. 2. 2020 10:02, Jana Prihonská
V originále
Jedním z úkolů školské matematiky je rozvíjet u žáků kombinatorické a logické myšlení, kritické usuzování a srozumitelnou a věcnou argumentaci při řešení aplikačních matematických problémů. Učitel by měl dát žákovi dostatečný prostor a čas kvyřešení úlohy,vhodnými aktivizujícími činnostmi ho vést k pochopení základních kombinatorických pravidel a následně jejich využití kvyřešení kombinatorické úlohy. Příspěvek informuje o realizovaném výzkumu s cílem identifikovat řešitelské strategie žáků při řešení těchto úloh, zařazení kombinatorických úloh v učebnicích matematiky na prvním stupni a vytvoření aktivit pro rozvoj logicko-kombinačního myšlení žáků. Aktivity mohou být využity jako propedeutika pro pochopení základních kombinatorických pravidel a principů.
Anglicky
One of the tasks of school mathematics is to develop pupils' combinatorial and logical thinking, critical reasoning and comprehensible and substantive argumentation in solving application mathematical problems. The teacher should give the pupil sufficient space and time to solve the problem,lead him/her to the basic activating activities to understand the basic combinatorial rules and then use them to solve the combinatorial task. The paper informs about realized research with the aim of identifying solving strategies of pupils in solving these problems,including combinatorial problems in mathematics textbooks at the first level and creation of activities for development of logical-combinational thinking of pupils. Activities can be used as propaedeutic to understand the basic combinatorial rules and principles.