J 2019

Kombinatorické úlohy v učivu primární školy

PRIHONSKÁ, Jana

Základní údaje

Originální název

Kombinatorické úlohy v učivu primární školy

Název česky

Kombinatorické úlohy v učivu primární školy

Název anglicky

Combinatorial Tasks in Primary School Curriculum

Autoři

PRIHONSKÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Elementary Mathematics Education Journal, Univerzita Palackého v Olomouci, UJOP, 2019, 2694-8133

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Organizace

Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická – Technická univerzita v Liberci – Repozitář

Klíčová slova česky

kombinatorická úloha; logické myšlení; kombinatorické principy; řešitelské strategie; aktivizující činnosti

Klíčová slova anglicky

combinatorial problem; logical thinking; combinatorial principles; solving strategies; activating activities

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 27. 2. 2020 10:02, Jana Prihonská

Anotace

V originále

Jedním z úkolů školské matematiky je rozvíjet u žáků kombinatorické a logické myšlení, kritické usuzování a srozumitelnou a věcnou argumentaci při řešení aplikačních matematických problémů. Učitel by měl dát žákovi dostatečný prostor a čas kvyřešení úlohy,vhodnými aktivizujícími činnostmi ho vést k pochopení základních kombinatorických pravidel a následně jejich využití kvyřešení kombinatorické úlohy. Příspěvek informuje o realizovaném výzkumu s cílem identifikovat řešitelské strategie žáků při řešení těchto úloh, zařazení kombinatorických úloh v učebnicích matematiky na prvním stupni a vytvoření aktivit pro rozvoj logicko-kombinačního myšlení žáků. Aktivity mohou být využity jako propedeutika pro pochopení základních kombinatorických pravidel a principů.

Anglicky

One of the tasks of school mathematics is to develop pupils' combinatorial and logical thinking, critical reasoning and comprehensible and substantive argumentation in solving application mathematical problems. The teacher should give the pupil sufficient space and time to solve the problem,lead him/her to the basic activating activities to understand the basic combinatorial rules and then use them to solve the combinatorial task. The paper informs about realized research with the aim of identifying solving strategies of pupils in solving these problems,including combinatorial problems in mathematics textbooks at the first level and creation of activities for development of logical-combinational thinking of pupils. Activities can be used as propaedeutic to understand the basic combinatorial rules and principles.