Přehled o publikaci
2018
Jiné životní podmínky v kontextu inkluze na segregované základní škole, CZ
NYKLOVÁ, EvaZákladní údaje
Originální název
Jiné životní podmínky v kontextu inkluze na segregované základní škole, CZ
Název česky
Jiné životní podmínky v kontextu inkluze na segregované základní škole, CZ
Název anglicky
Other living conditions in the context of inclusion in a segregated primary school, CZ
Autoři
NYKLOVÁ, Eva
Vydání
Educational Challenges in Central Europe, Olomouc, 2018. 2018
Další údaje
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizace
Slezská univerzita v Opavě – Repozitář
Klíčová slova česky
inkluzivní vzdělávání, sociální znevýhodnění, jiné životní podmínky, vyloučená lokalita, segregace, romský žák
Klíčová slova anglicky
Inclusive education, social disadvantage, other living conditions, excluded locality, segregation, Roma pupil
Příznaky
Mezinárodní význam
Změněno: 6. 6. 2019 05:52, Eva Nyklová
V originále
Inkluzivní vzdělávání má za cíl zajištění potřebných vzdělávacích podmínek všem žákům bez rozdílů tak, aby dosáhli na maximum svého osobního potenciálu. Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) se vřazují do běžných škol, kde jim jsou na míru přizpůsobeny podmínky vzdělávání. Inkluze ve vzdělávání tak zrcadlí vývoj společnosti, kde se od tolerance jinakosti postupně přechází k její akceptaci, společnost se stává humánní. Společné vzdělávání intaktních žáků a žáků se SVP v takovém případě přináší oboustranný prospěch. Zvláštní situace nastává u škol, jejichž spádová oblast zahrnuje tzv. vyloučené lokality. Jedná se o běžné základní školy, kde v důsledku úbytku žáků z majoritní společnosti pozvolně docházelo k převaze žáků pocházejících právě z vyloučených lokalit, docházelo tedy k nezaviněné segregaci. Převážnou většinu žáků těchto škol tvoří právě žáci pocházející z prostředí, které je pro jejich vývoj ohrožující, žáci ze sociálně a ekonomicky nedostatečně zajištěných rodin. Zpravidla, avšak ne vždy, jsou těmito žáky právě romští žáci, což může u nezúčastněného pozorovatele vést k nesprávnému názoru (a často tomu tak je), že romský žák je apriori žákem se SVP. Ve skutečnosti tomu tak není. Každý žák bez ohledu na to, zda je nebo není žákem se SVP, má své osobní potřeby, které by mu měly být v rámci inkluze naplněny. Zajištění podmínek inkluze na segregovaných školách tak, jak deklaruje filosofie inkluzivního vzdělávání, a s ohledem na pojetí české vzdělanostní politiky, je však velmi obtížné. Ačkoliv se jedná o běžnou základní školu, z pohledu složení žáků, kde téměř všichni mají nárok na speciální přístup z důvodu jiných životních podmínek a kulturního prostředí, jde o školu segregovanou a rovného přístupu ke vzdělávání se zdejším žákům nedostává. Důvodů je několik, od přístupu společnosti k romské minoritě, přes problematickou spolupráci školy a rodiny, obtížnou diagnostiku ve Školském poradenském zařízení, nesnadnou aplikovatelnost legislativních opatření až po nedostatečnou kompetentnost pedagogů vzdělávajících romské žáky. Nejde však o problém inkluze, ale naopak - segregace zabraňuje aplikaci inkluzivního přístupu. Důsledkem pak je vysoké procento žáků ohrožených školním neúspěchem a s tím spojeným dřívějším odchodem ze vzdělávací soustavy.
Česky
Inkluzivní vzdělávání má za cíl zajištění potřebných vzdělávacích podmínek všem žákům bez rozdílů tak, aby dosáhli na maximum svého osobního potenciálu. Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) se vřazují do běžných škol, kde jim jsou na míru přizpůsobeny podmínky vzdělávání. Inkluze ve vzdělávání tak zrcadlí vývoj společnosti, kde se od tolerance jinakosti postupně přechází k její akceptaci, společnost se stává humánní. Společné vzdělávání intaktních žáků a žáků se SVP v takovém případě přináší oboustranný prospěch. Zvláštní situace nastává u škol, jejichž spádová oblast zahrnuje tzv. vyloučené lokality. Jedná se o běžné základní školy, kde v důsledku úbytku žáků z majoritní společnosti pozvolně docházelo k převaze žáků pocházejících právě z vyloučených lokalit, docházelo tedy k nezaviněné segregaci. Převážnou většinu žáků těchto škol tvoří právě žáci pocházející z prostředí, které je pro jejich vývoj ohrožující, žáci ze sociálně a ekonomicky nedostatečně zajištěných rodin. Zpravidla, avšak ne vždy, jsou těmito žáky právě romští žáci, což může u nezúčastněného pozorovatele vést k nesprávnému názoru (a často tomu tak je), že romský žák je apriori žákem se SVP. Ve skutečnosti tomu tak není. Každý žák bez ohledu na to, zda je nebo není žákem se SVP, má své osobní potřeby, které by mu měly být v rámci inkluze naplněny. Zajištění podmínek inkluze na segregovaných školách tak, jak deklaruje filosofie inkluzivního vzdělávání, a s ohledem na pojetí české vzdělanostní politiky, je však velmi obtížné. Ačkoliv se jedná o běžnou základní školu, z pohledu složení žáků, kde téměř všichni mají nárok na speciální přístup z důvodu jiných životních podmínek a kulturního prostředí, jde o školu segregovanou a rovného přístupu ke vzdělávání se zdejším žákům nedostává. Důvodů je několik, od přístupu společnosti k romské minoritě, přes problematickou spolupráci školy a rodiny, obtížnou diagnostiku ve Školském poradenském zařízení, nesnadnou aplikovatelnost legislativních opatření až po nedostatečnou kompetentnost pedagogů vzdělávajících romské žáky. Nejde však o problém inkluze, ale naopak - segregace zabraňuje aplikaci inkluzivního přístupu. Důsledkem pak je vysoké procento žáků ohrožených školním neúspěchem a s tím spojeným dřívějším odchodem ze vzdělávací soustavy.