VLČKOVÁ, Kateřina, Petr KVĚTON, Stanislav JEŽEK, Jan MAREŠ and Kateřina LOJDOVÁ. Adaptace škály managementu chování a výuky na české podmínky (Adaptation of the Behavior and Instructional Management Scale to Czech classroom conditions). Studia paedagogica. Brno: Masarykova univerzita, 2019, vol. 24, No 1, p. 135-155. ISSN 1803-7437. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/SP2019-1-6.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Adaptace škály managementu chování a výuky na české podmínky
Name (in English) Adaptation of the Behavior and Instructional Management Scale to Czech classroom conditions
Authors VLČKOVÁ, Kateřina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Petr KVĚTON (203 Czech Republic, belonging to the institution), Stanislav JEŽEK (203 Czech Republic, belonging to the institution), Jan MAREŠ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Kateřina LOJDOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Studia paedagogica, Brno, Masarykova univerzita, 2019, 1803-7437.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/19:00107380
Organization Pedagogická fakulta – Repository – Repository
Doi http://dx.doi.org/10.5817/SP2019-1-6
Keywords (in Czech) management třídy; management chování; management výuky; Škála managementu chování a výuky (Behavior and Instructional Management Scale); učitelé; nižší sekundární vzdělávání; adaptace dotazníku
Keywords in English classroom management; behavioural management; instructional management; Behavior and Instructional Management Scale; teachers; lower secondary education; questionnaire adaptation
Links GA16-02177S, research and development project.
Changed by Changed by: RNDr. Daniel Jakubík, učo 139797. Changed: 15/3/2022 06:01.
Abstract
amp; Sass, 2010), jejíž adaptaci do českého prostředí popisuje prezentovaná studie. Rozšířená sada 24 položek BIMS (publikovaná autory BIMS jako základ pro tvorbu dotazníku) byla administrována 123 učitelům z druhého stupně základního vzdělávání v Brně a okolí. Na dvanácti položkách vybraných pro finální verzi původní anglické verze BIMS byla provedena konfirmační faktorová analýza, přičemž dvoufaktorový model managementu chování a výuky odpovídal datům přibližně stejně jako u autorů originální metody. Na rozšířené sadě položek byla provedena explorační faktorová analýza a navržena modifikovaná sada dvanácti položek vhodnějších pro české prostředí. Pro obě verze byla z jištěna vnitřní konzistence na přijatelné úrovni. Originální verzi BIMS lze doporučit pro výzkumné použití v případech, kdy je cílem mezinárodní srovnávání. Námi navržená modifikovaná verze vyžaduje následné potvrzení v navazujících studiích, což je v příspěvku dále diskutováno, včetně možných aplikací pro výzkum.
Abstract (in English)
amp; Sass, 2010), the adaptation to Czech conditions of which we describe in this study. The longer 24-item Czech version of the BIMS (published by the BIMS authors as the basis for questionnaire development) was administered to 123 teachers in lower secondary schools in the city of Brno and its surroundings. Confirmatory factor analysis was conducted for the 12-item scale selected from the final version of the original English BIMS version. The two-factor model of behaviour and instructional management fitted to the data in approximately a similar degree as was the case for the authors of the original method. Exploratory factor analysis was conducted for the longer item set. The modified set of 12 items was suggested as a more suitable version for Czech conditions. For both instrument versions, the internal consistency was found to be of an acceptable level. The original version of the BIMS can be recommended for research purposes if the aim is an international comparison. The modified version suggested by us requires further validation in follow-up studies, as we discuss in this study along with further possible research applications.
Type Name Uploaded/Created by Uploaded/Created Rights
1900-5216-1-PB.pdf Licence Creative Commons  File version 28/4/2019

Properties

Name
1900-5216-1-PB.pdf
Address within IS
https://repozitar.cz/auth/repo/34818/652905/
Address for the users outside IS
https://repozitar.cz/repo/34818/652905/
Address within Manager
https://repozitar.cz/auth/repo/34818/652905/?info
Address within Manager for the users outside IS
https://repozitar.cz/repo/34818/652905/?info
Uploaded/Created
Sun 28/4/2019 00:56

Rights

Right to read
  • anyone on the Internet
Right to upload
 
Right to administer:
  • a concrete person Mgr. Lucie Vařechová, uco 106253
  • a concrete person RNDr. Daniel Jakubík, uco 139797
  • a concrete person Mgr. Jolana Surýnková, uco 220973
Attributes
 
1900-5216-1-PB.pdf Licence Creative Commons  File version 15/8/2020

Properties

Name
1900-5216-1-PB.pdf
Address within IS
https://repozitar.cz/auth/repo/34818/871606/
Address for the users outside IS
https://repozitar.cz/repo/34818/871606/
Address within Manager
https://repozitar.cz/auth/repo/34818/871606/?info
Address within Manager for the users outside IS
https://repozitar.cz/repo/34818/871606/?info
Uploaded/Created
Sat 15/8/2020 04:18

Rights

Right to read
  • anyone on the Internet
Right to upload
 
Right to administer:
  • a concrete person Mgr. Lucie Vařechová, uco 106253
  • a concrete person RNDr. Daniel Jakubík, uco 139797
  • a concrete person Mgr. Jolana Surýnková, uco 220973
Attributes
 
Print
Add to clipboard Displayed: 19/5/2024 07:34