Přehled o publikaci
2018
Inkluze a integrace. Pedagogické, andragogické, sociologické a normativní pojetí
BENEŠ, MilanBasic information
Original name
Inkluze a integrace. Pedagogické, andragogické, sociologické a normativní pojetí
Name in Czech
Inkluze a integrace. Pedagogické, andragogické, sociologické a normativní pojetí
Name (in English)
Inclusion and integration. Pedagogical, andragogical, sociological and normative conception
Authors
BENEŠ, Milan (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
1. vyd. Banská Bystrica, Andragogické študie 2018, p. 299-308, 10 pp. 2018
Publisher
Belianum
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Proceedings paper
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Slovakia
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/46358978:_____/18:00000021
Organization
Univerzita Jana Amose Komenského Praha s.r.o. – Repository
ISBN
978-80-557-1500-1
Keywords (in Czech)
Integrace; inkluze; sociální politika; inkluzivní pedagogika a andragogika; inkluze a sociologie
Keywords in English
Integration; inclusion; social policy; inclusive pedagogy and andragogy; inclusion and sociology
Tags
International impact, Reviewed
Changed: 7/4/2019 14:14, Milan Beneš
V originále
Inkluze je poměrně nový pohled na začleňování jednotlivců a skupin do vzdělávacího systému. Pojem inkluze nahrazuje dříve používaný pojem integrace, přitom je často chápán jako nějaká vyšší a morálně hodnotnější forma dřívější integrativní pedagogiky a andragogiky. Tento příspěvek se zabývá upřesněním obou pojmů a jejich vztahu, přitom využívá i historické a sociologické poznatky. Jeho cílem není posuzovat záměry inkluze ani dosavadní skutečný přínos inkluzivních opatření. Zaměřuje se především na některé rozpory a nedořešené otázky dnešního pojetí inkluzivní pedagogiky a andragogiky.
In English
Inclusion is a relatively new perspective on integrating individuals and groups into the educational system. The concept of inclusion replaces the previously used concept of integration, which is often understood to be a higher and morally more valuable form of prior integrative pedagogy and andragogy. This report focuses on clarifying both terms and their relationship, using historical and sociological knowledge. Its aim is not to consider the goals or actual benefits of inclusive measures. It focuses primarily on some contradictions and unresolved issues of today's concept of inclusive pedagogy and andragogy.