D 2018

Komparace výjezdového cestovního ruchu České republiky v kontextu globalizačních trendů

BOTLÍKOVÁ, Milena a Josef BOTLÍK

Základní údaje

Originální název

Komparace výjezdového cestovního ruchu České republiky v kontextu globalizačních trendů

Název česky

Komparace výjezdového cestovního ruchu České republiky v kontextu globalizačních trendů

Název anglicky

Comparison of outbound travel destinations of the Czech Republic in the context of globalization Trends

Autoři

BOTLÍKOVÁ, Milena (203 Česká republika, garant, domácí) a Josef BOTLÍK (203 Česká republika)

Vydání

18th. Žilina, Conference Globalization and Its Socio-Economic Consequences University of Zilina, Faculty of Operation and Economics of Transport and Communications, Department of Economics, od s. 1009-1016, 8 s. 2018

Nakladatel

Zilinska univerzita Faculty of Operation and Economics of Transport and Communications, Department of Economics

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50901 Other social sciences

Stát vydavatele

Slovensko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

elektronická verze "online"

Odkazy

Kód RIV

RIV/47813059:19240/18:A0000336

Organizace

Filozoficko-přírodovědecká fakulta – Slezská univerzita v Opavě – Repozitář

ISBN

978-80-8154-249-7

ISSN

Klíčová slova česky

globalizace; bezpečnost; cestovní ruch; výjezdový cestovní ruch

Klíčová slova anglicky

globalization;safety; tourism; outbound travel

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 8. 4. 2019 15:31, Milena Botlíková

Anotace

V originále

Globalizace je stále fenomén, který se odráží ve všech sférách lidského života. Čelíme globalizaci v oblastech jako finance, politika a kultura. Prioritní oblasti, ve kterých vidíme globalizaci, jsou segment cestovního ruchu. Při přemýšlení o vztahu mezi globalizací a cestovním ruchem lze považovat globalizaci za významný faktor. Tento faktor má negativní a pozitivní dopad na rozvoj cestovního ruchu. Sofistikované logistické systémy, zavádění moderních technologií a odstraňování překážek (např. vzdálenost, hranice, společenské vazby atd.) Umožňují velkému počtu obyvatel překonat velké vzdálenosti. Příspěvek se zabývá vývojem outbound cestovního ruchu v České republice. Analyzujeme odchozí cestovní ruch v kontextu globalizačních trendů. Analyzujeme období od počátku dvacátého století do současnosti. Existuje široká škála podmínek pro rozvoj cestovního ruchu, jako je rozumný disponibilní příjem, dostatek volného času pro obyvatelstvo nebo bezpečnost. Existuje řada dalších důležitých faktorů pro rozhodování klienta a určení destinace. Důležitým faktorem pro rozhodování je cenová konkurence, atraktivita destinace a další. Porovnání destinací odchozího cestovního ruchu mezi jednotlivými obdobími vychází z vybraných ukazatelů indexu TTCI (index konkurenceschopnosti cestovního ruchu) a vyhledávání literatury. Standardní srovnávací databáze jsou Eurostat a Český statistický úřad).

Anglicky

Globalization is still a phenomenon that is reflected in all spheres of human life. We are facing globalization, in areas such as finance, politics and culture. The priority areas where we see globalization is the tourism segment. When thinking about the relationship between globalization and tourism, globalization can be considered a significant factor. This factor has a negative and positive impact on the development of tourism. Sophisticated logistics systems, the introduction of modern technologies and the removal of barriers (e.g., distance, boundaries, social connections, etc.) allow large numbers of inhabitants to overcome large distances. The paper deals with the development of outbound tourism in the Czech Republic. We analyse outbound tourism in the context of globalization trends. We analyse the period from the beginning of the twentieth century to the present. There is a wide range of conditions for the development of tourism, such as a reasonable disposable income, a sufficient pool of free time for the population or security. There are numbers of other important factors for client decision and destination choices. An important factor for decisionmaking is price competition, attractiveness of the destination, and more. Comparison of destinations for outbound tourism between different periods is based on selected indicators of the TTCI index (index of tourism competitiveness) and search of the literature. The default comparison databases are Eurostat and the Czech Statistical Office.