ADAMCZYK, Roman. Cizojazyčná kompetence pedagoga a sféry jejího uplatnění (Foreign language competences of educators and areas of their application). Lifelong Learning – celoživotní vzdělávání. Brno: Mendelova univerzita, vol. 9, No 1, p. 7-19. ISSN 1804-526X. doi:10.11118/lifele201909017. 2019.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Cizojazyčná kompetence pedagoga a sféry jejího uplatnění
Name in Czech Cizojazyčná kompetence pedagoga a sféry jejího uplatnění
Name (in English) Foreign language competences of educators and areas of their application
Authors ADAMCZYK, Roman (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Lifelong Learning – celoživotní vzdělávání, Brno, Mendelova univerzita, 2019, 1804-526X.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60201 General language studies
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW web
Organization Fakulta veřejných politik v Opavě – Slezská univerzita v Opavě – Repository
Doi http://dx.doi.org/10.11118/lifele201909017
Keywords (in Czech) pedagogický pracovník; cizojazyčná kompetence; komunikační dovednosti
Keywords in English educator; foreign language competence; communication skills
Tags ERIH Plus, Vládní seznam
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Roman Adamczyk, učo 2012. Changed: 24/6/2019 13:29.
Abstract
Článek seznamuje se základními složkami řečové kompetence pedagoga a jejich významem se zaměřením na kompetenci cizojazyčnou. Cizojazyčné kompetence vyučujících na všech stupních škol tvoří nedílnou součást moderní profesní pedagogické činnosti a jsou historicky zakotveny v české i zahraniční lingvistické a lingvodidaktické tradici. Tvoří podmnožinu sady obecných a ´měkkých´ dovedností v oblasti komunikace a efektivní nástroj poznání v tom smyslu, že zpřístupňují cizojazyčné zdroje v knihovnách, databázích a na celé široké platformě internetu a umožňují komunikaci v interaktivním sociálním prostředí konferencí či v jiných odborných kontextech. Příspěvek se zaměřuje zejména na cizojazyčné kompetence učitelů nejazykových předmětů jako součást jejich profesní připravenosti a na sféry uplatnění těchto kompetencí v oblasti produktivních i receptivních dovedností, které tradičně zahrnují mluvení, psaní, poslech, čtení a překlad. Sbližováním jazykové a nejazykové výuky vznikly nové didaktické přístupy, které dále podtrhují význam a potenciál cizojazyčné kompetence pedagoga v jeho profesní činnosti.
Abstract (in English)
The present article provides an overview of key areas of educators´ language skills with an emphasis on foreign-language competence. Foreign language competences of educators at all levels of schooling constitute an integral part of contemporary pedagogical activity, being historically embedded in both Czech and foreign linguistic and language teaching traditions. The latter competences form a subset of general and ´soft´ skills in the area of communication and an effective tool of knowledge acquisition, enabling access to foreign language resources in libraries, databases and the whole of the internet platform, as well as communication in interactive social settings of conferences and other professional contexts. The article primarily focuses on foreign language competences of non-language teachers as part of their professional erudition and on the areas of application of both productive and receptive skills, including speaking, writing, listening, reading and translation. Convergence of language teaching and content subjects resulted in the emergence of new didactic approaches that further underscore the importance and potential of foreign language competence in the professional activity of teachers.
Print
Add to clipboard Displayed: 19/4/2024 15:25