KALEJA, Martin. Reflexe kurikulárního obsahu školního vzdělávání v kontextu institucionálních podmínek v České republice (Reflection of Curricular Content of School Education in the Context of Institutional conditions in the Czech Republic). GRANT journal. Hradec Králové: MAGNANIMITAS Assn., vol. 07, No 02, p. 24-30. ISSN 1805-0638. 2018.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Reflexe kurikulárního obsahu školního vzdělávání v kontextu institucionálních podmínek v České republice
Name in Czech Reflexe kurikulárního obsahu školního vzdělávání v kontextu institucionálních podmínek v České republice
Name (in English) Reflection of Curricular Content of School Education in the Context of Institutional conditions in the Czech Republic
Authors KALEJA, Martin (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition GRANT journal, Hradec Králové, MAGNANIMITAS Assn. 2018, 1805-0638.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW Dostupné na webu zde
RIV identification code RIV/47813059:19510/18:A0000123
Organization Fakulta veřejných politik v Opavě – Slezská univerzita v Opavě – Repository
Keywords (in Czech) kurikulum; vzdělávání; pedagog; škola; reflexe; koncepce; realizace; odlišnost; jinakost; inkluze; pedagog
Keywords in English curriculum; education; pedagogue; school; reflection; conception; realization; difference; otherness; inclusion; pedagogue
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Martin Kaleja, učo 2117. Changed: 22/1/2019 18:23.
Abstract
Příspěvek svým obsahem prezentuje existující nedostatky v současném pojetí kurikula školního vzdělávání a v jeho realizaci v institucionálních podmínkách České republiky. Školní edukace se uskutečňuje v souladu s kurikulárními dokumenty státní úrovně. Školy1 jako výchovně vzdělávací instituce při tvorbě školních vzdělávacích programů tuto úroveň musí reflektovat. Jejich podoba může být průběžně aktualizovaná, vždy s reflexí k charakteristice školy, objektům a subjektům dané instituce, na niž se uskutečňuje školní vzdělávání. Pedagogové zprostředkováváním obsahů a jejich realizací ve výchovně vzdělávacích procesech zajišťují transmisi kulturní, společenskou a sociální. Aplikací kurikula formují názory, postoje, hodnoty a podílejí se na vytváření vztahů objektů vzdělávání (dětí a žáků) k sobě sama, k lidem, k předmětům a k různým jevům. Kapitola v textu, prezentující výzkumná zjištění k připravenosti pedagogů pro práci s různými skupinami děti a žáků, interpretuje výstražně nízkou subjektivně vnímanou připravenost pedagogických profesionálů, na kterou by měl český školský systém adekvátně reagovat. K primárním cílům tohoto sdělení patří prezentace subjektivní a subjektivizované reflexe autora k řešenému problému v kontextu České republiky, jejichž záměr tkví především v ilustraci kvalitativně orientované individuální výzkumné úrovně a společensky či sociálně demonstrovaných konkrétních vybraných příkladů vztažných k tématu z terénu školské praxe.
Abstract (in English)
The paper presents a view of the curriculum of compulsory school education. The text points to the large reserves that appear in the content of school education and the teachers are uncritically accepted.
Print
Add to clipboard Displayed: 29/3/2024 10:22