Přehled o publikaci
2018
Digital competences in computer-supported collaborative learning
POLÁČEK, JiříZákladní údaje
Originální název
Digital competences in computer-supported collaborative learning
Název česky
Digitální kompetence v počítačem podporovaném kolaborativním učení
Autoři
POLÁČEK, Jiří (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Cyberspace 2018, 30. listopadu – 1. prosince 2018, Brno, 2018
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14210/18:00104838
Organizace
Filozofická fakulta – Masarykova univerzita – Repozitář
Klíčová slova česky
digitální kompetence; online komunikace; kolaborativní učení
Klíčová slova anglicky
digital competences; online communication; collaborative learning
Návaznosti
MUNI/A/1028/2017, interní kód Repo.
Změněno: 7. 9. 2020 00:30, RNDr. Daniel Jakubík
V originále
This submission brings the thematically oriented partial findings extracted from the wide-ranging research on the dynamics of computer-supported collaborative learning within managerial simulation game “Manahra” environment. Using both qualitative and quantitative methods, it has been investigated which digital competences students perceive as crucial to the success of their team in the game and how the computer-mediated communication skills affect the dynamics of group learning. A qualitative analysis of in-depth interviews with students revealed that the competitive environment of “Manahra” significantly develops at least two kinds of digital competences among the members of study groups. It is the ability of effective online communication which is essential for on-going problem solving and, subsequently, the ability to the proper use of online tools to mutual performance monitoring that helps in keeping abreast of the group events and reduces the risk of errors in group tasks. Follow-up quantitative analysis of the survey data mapped the levels of competences to the computer-mediated communication (efficiency, productivity and social dimension) and unveiled the effect of social interaction on helping behaviour.
Česky
Tento příspěvek přináší tematicky orientované dílčí poznatky z rozsáhlejšího výzkumu dynamik počítačem podporovaného skupinového učení v prostředí manažerské simulační hry Manahra. S využitím jak kvantitativních, tak kvalitativních metod bylo zkoumáno, které digitální kompetence studenti Manahry vnímají jako klíčové pro úspěch jejich týmu ve hře a jakým způsobem kompetence k počítačem zprostředkované komunikaci ovlivňují dynamiku skupinového učení. Kvalitativní analýza hloubkových rozhovorů se studenty ukázala, že soutěžní prostředí Manahry u členů studijních skupin významným způsobem rozvíjí minimálně dva druhy digitálních kompetencí. V prvé řadě schopnost efektivní komunikace online, která je nezbytná pro operativní řešení problémů, a následně i dovednosti využití dostupných online nástrojů ke vzájemnému monitorování činnosti, které pomáhá v udržování přehledu o dění ve skupině a snižuje riziko vzniku chyb u společných úkolů. Následná kvantitativní analýza dat z dotazníku u studentů Manahry zmapovala úrovně kompetencí k počítačem zprostředkované komunikaci (efektivitu, produktivitu a sociální dimenzi) a odhalila vliv sociálních interakcí na podněcující a pomáhající chování v počítačem podporovaném skupinovém učení.