D 2018

Role Milana Beneše v rozvoji teorie vzdělávání

SHÁNILOVÁ, Ivana and Milan DEMJANENKO

Basic information

Original name

Role Milana Beneše v rozvoji teorie vzdělávání

Name in Czech

Role Milana Beneše v rozvoji teorie vzdělávání

Name (in English)

Role of Milan Beneš in the development of educational theory

Authors

SHÁNILOVÁ, Ivana (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Milan DEMJANENKO (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Bratislava, ACTA ANDRAGOGICA 6, p. 287-300, 14 pp. 2018

Publisher

Univerzita Komenského v Bratislave

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/46358978:_____/18:00000009

Organization

Univerzita Jana Amose Komenského Praha s.r.o. – Repository

ISBN

978-80-223-4587-3

Keywords (in Czech)

teoreticko-metodologická východiska; osobnost andragogiky; vzdělávání dospělých; kvalitativní výzkum; výzkumné metody

Keywords in English

theoretical and methodological backgrounds; personality of andragogy; adult education; qualitative research; research methods

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 23/10/2018 10:47, Milan Demjanenko

Abstract

V originále

Studie se zabývá teoretickými a metodologickými východisky zkoumání role doc. Dr. Milana Beneše v oblasti terorie a praxe vzdělávání dospělých. Vymezuje cíl vědeckého projektu, kterým je analýza a kritické zhodnocení celoživotní práce a děl významného českého představitele andragogiky, jeho odborné literatury a odkazů pro andragogiku a podkladů pro další odbornou diskusi, která je v dnešní době do určité míry otevřená a upozornění na další možné oblasti výzkumu. Studie zdůvodňuje a popisuje zvolené metodické postupy řešení výzkumného problému, včetně metod kvalitativního výzkumu (biografická metoda, analýza osobních dokumentů, analýza publikační činnosti a nestandardizovaný rozhovor).

In English

The study deals with the theoretical and methodological starting points for studying the role of doc. Dr. Milan Benes in the field of adult education theory and practice. It defines the objective of a scientific project which is an analysis and a critical evalua-tion of the lifelong work and works of a prominent Czech representative of andragogy, his professional literature and references for andragogy and the background for further professional discussion, which is now open to some extent, and attention to other possible areas of research. The study justifies and describes selected methodological approaches of solving the research problem, including methods of qualitative research (biographical method, analysis of personal documents, analysis of publishing activities and non-standardized interview).