JANKŮ, Kateřina and Martin KALEJA. Trilinearita Snoezelenu ve speciálněpedagogickém výzkumu (Trilinearity of Snoezelen in Special Pedagogy Research). GRANT journal. Hradec Králové: MAGNANIMITAS Assn., 2018, vol. 7, No 01, p. 52-56. ISSN 1805-062X.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Trilinearita Snoezelenu ve speciálněpedagogickém výzkumu
Name in Czech Trilinearita Snoezelenu ve speciálněpedagogickém výzkumu
Name (in English) Trilinearity of Snoezelen in Special Pedagogy Research
Authors JANKŮ, Kateřina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Martin KALEJA (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition GRANT journal, Hradec Králové, MAGNANIMITAS Assn. 2018, 1805-062X.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/47813059:19510/18:A0000094
Organization Fakulta veřejných politik v Opavě – Slezská univerzita v Opavě – Repository
Keywords (in Czech) Snoezelen; speciální pedagogika; výzkum; praxe
Keywords in English Snoezelen; special education; research; practise
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Martin Kaleja, učo 2117. Changed: 14/12/2018 14:21.
Abstract
Prezentované sdělení pojednává o smyslovém aktivizačním přístupu, zahrnujícím širokou plejádu metod a technik, označovaném jako Snoezelen, který se využívá za účelem poskytnutí podpory, motivace, zprostředkování zkušeností osobám s postižením různého věku, zejména však dětem a dospívajícím s vícečetným postižením. Autoři textu nastiňují význam Snoezelenu ve trilinearitě rovin, které reflektují samotnou epistemologickou základnu konceptu, cílené spojení s vědním oborem speciální pedagogika s návazností na její praxi, a rovněž badatelskou činnost, ve které poukazují na absenci potřebných speciálněpedagogických výzkumných záměrů v prostoru České republiky (Janků, Kaleja, 2018). Na konci svého příspěvku prezentují vybrané dílčí závěry z realizovaných empiricky uchopených schémat.
Abstract (in English)
The text deals with sensory activation approach involving a wide variety of methods and techniques, called Snoezelen, which is used to provide support, motivation, giving experience to people with disabilities of different ages, especially children and adolescents with multiple disabilities. The authors of the text outline its importance in trilinear planes, which reflect the epistemological basis of the concept itself, a targeted connection with the subject of special pedagogy practising, and point out to the absence of special pedagogical research intentions in the Czech Republic. (Janků, K., Kaleja, M. 2018) In conclusion, they present selected partial conclusions from realized empirical projects.
Print
Add to clipboard Displayed: 24/4/2024 20:19