k 2018

Jazyková kompetence pedagoga a sféry jejího uplatnění

ADAMCZYK, Roman

Základní údaje

Originální název

Jazyková kompetence pedagoga a sféry jejího uplatnění

Název česky

Jazyková kompetence pedagoga a sféry jejího uplatnění

Název anglicky

Language competences of educators and areas of their application

Autoři

ADAMCZYK, Roman

Vydání

Mezinárodní vědecká konference České pedagogické společnosti s názvem Profesní rozvoj pedagogických pracovníků a pracovníků ve školství, 2018

Další údaje

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Web konference.

Organizace

Fakulta veřejných politik v Opavě – Slezská univerzita v Opavě – Repozitář

Klíčová slova česky

pedagogický pracovník; jazyková kompetence; komunikační dovednosti

Klíčová slova anglicky

educator; language competence; communication skills
Změněno: 15. 6. 2018 16:18, Roman Adamczyk

Anotace

ORIG CZ EN

V originále

Jazykové kompetence vyučujících na všech stupních škol tvoří nedílnou součást moderní profesní pedagogické činnosti a jsou historicky zakotveny v české i zahraniční lingvistické a lingvodidaktické tradici. Tvoří podmnožinu sady obecných a ´měkkých´ dovedností v oblasti komunikace a efektivní nástroj poznání v tom smyslu, že zpřístupňují cizojazyčné zdroje v knihovnách, databázích a na celé široké platformě internetu a umožňují komunikaci v interaktivním sociálním prostředí konferencí či v jiných odborných kontextech. Příspěvek se zaměřuje zejména na jazykové kompetence učitelů nejazykových předmětů jako součást jejich profesní připravenosti a na sféry uplatnění těchto kompetencí v oblasti produktivních i receptivních dovedností, které tradičně zahrnují mluvení, psaní, poslech, čtení a překlad. Sbližováním jazykové a nejazykové výuky vznikly nové didaktické přístupy, které dále podtrhují význam a potenciál jazykové kompetence pedagoga v jeho profesní činnosti.

Česky

Jazykové kompetence vyučujících na všech stupních škol tvoří nedílnou součást moderní profesní pedagogické činnosti a jsou historicky zakotveny v české i zahraniční lingvistické a lingvodidaktické tradici. Tvoří podmnožinu sady obecných a ´měkkých´ dovedností v oblasti komunikace a efektivní nástroj poznání v tom smyslu, že zpřístupňují cizojazyčné zdroje v knihovnách, databázích a na celé široké platformě internetu a umožňují komunikaci v interaktivním sociálním prostředí konferencí či v jiných odborných kontextech. Příspěvek se zaměřuje zejména na jazykové kompetence učitelů nejazykových předmětů jako součást jejich profesní připravenosti a na sféry uplatnění těchto kompetencí v oblasti produktivních i receptivních dovedností, které tradičně zahrnují mluvení, psaní, poslech, čtení a překlad. Sbližováním jazykové a nejazykové výuky vznikly nové didaktické přístupy, které dále podtrhují význam a potenciál jazykové kompetence pedagoga v jeho profesní činnosti.

Anglicky

Language competences of educators at all levels of schooling constitute an integral part of contemporary pedagogical activity, being historically embedded in both Czech and foreign linguistic and language teaching traditions. The latter competences form a subset of general and ´soft´ skills in the area of communication and an effective tool of knowledge acquisition, enabling access to foreign language resources in libraries, databases and the whole of the internet platform, as well as communication in interactive social settings of conferences and other professional contexts. The article primarily focuses on language competences of non-language teachers as part of their professional erudition and on the areas of application of both productive and receptive skills, including speaking, writing, listening, reading and translation. Convergence of language teaching and content subjects resulted in the emergence of new didactic approaches that further underscore the importance and potential of language competence in the professional activity of teachers.
Zobrazeno: 4. 7. 2025 08:50