Přehled o publikaci
	
		
		
		2017
			
	    
	
	
    Vznik falešných vzpomínek u dětí školního věku jako důsledek misinformace
ŽITNÍKOVÁ, Dominika and Lenka LACINOVÁBasic information
Original name
Vznik falešných vzpomínek u dětí školního věku jako důsledek misinformace
	Name (in English)
The creation of false memories of school-aged children as a consequence of misinformation
		Authors
ŽITNÍKOVÁ, Dominika (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Lenka LACINOVÁ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
			Edition
 E-psychologie, Olomouc, Českomoravská psychologická společnost, 2017, 1802-8853
			Other information
Language
Czech
		Type of outcome
Article in a journal
		Field of Study
Psychology
		Country of publisher
Czech Republic
		Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
		References:
RIV identification code
RIV/00216224:14230/17:00097234
		Organization
Fakulta sociálních studií – Repository – Repository
			Keywords (in Czech)
syndrom falešné paměti; misinformace; sugestibilita; zkreslení vzpomínek; zkreslující otázky
		Keywords in English
false memory syndrome; misinformation; suggestibility; changing memories; misleading question
		Links
MUNI/A/1086/2016, interní kód Repo. 
			
				
				Changed: 4/9/2020 08:28, RNDr. Daniel Jakubík
				
		In the original language
Lidská paměť není příliš přesná a spolehlivá, naopak je docela snadno zmanipulovatelná. Stačí i nenápadný podnět z okolí, který utkví v paměti, aby přepsal nebo se navázal na původní vzpomínky. Takto může dojít jak ke zkreslení původních vzpomínek, tak i k vytvoření zcela nových. Protože děti jsou sugestibilnější než dospělí, můžou být jejich vzpomínky a svědectví považovány za méně věrohodné. V tomto experimentu byl zkoumán vliv zkreslujících informací na původní vzpomínku u vzorku 107 dětí školního věku. Během misinformační procedury byla u 45,7 % dětí skrze sugestivní otázky vytvořena vzpomínka na něco, co nemohly vidět. Rozdíl mezi kontrolní a experimentální skupinou v chybování u kritické položky byl více jak 20%. Ke všem otázkám byla zařazena škála jistoty, aby se předešlo hádání odpovědí. Ukázalo se, že děti si sice jsou schopny zapamatovat přesné informace, ale při pokládání sugestivních dotazů v osobním rozhovoru se jejich paměť přizpůsobí novým podnětům a stává se nepřesnou v pozdějších výpovědích.
				In English
Human memory is not as correct and reliable as it might be considered, as it is possible to be manipulated easily. Even a small suggestion could influence the memory, leading to the distortion of original memory or a creation of a new one. Children are more suggestible than adults, so their memories and testimony could be considered less reliable or trustworthy. In this experiment the influence of misinformation to the memory is examined on the sample of 107 children of school age. During the misinformation procedure the memory have been altered in 45.7 % of cases using misleading suggestive questions. The difference between the experimental and control group in wrong answers to the critical item question was more than 20 %. There was a confidence scale attached to every question. According to the results, even if children are able to remember properly, in situations the suggestive questions are asked in a face-to-face interview, their memories adapt to the new information and become less reliable for further testimony.