k
2017
Vzájemná očekávání matek a učitelek dětí 1. tříd ohledně spolupráce na rozvoji jejich čtenářské gramotnosti
SEDLÁČKOVÁ, Jana
Základní údaje
Originální název
Vzájemná očekávání matek a učitelek dětí 1. tříd ohledně spolupráce na rozvoji jejich čtenářské gramotnosti
Název anglicky
Mutual Expectations of Mothers and Teachers of First Graders in Their Cooperation in Children's Reading Literacy Development
Autoři
SEDLÁČKOVÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Konference ČAPV 2017, Pedagogická fakulta Univerzity v Hradci Králové, 13.-14. 9. 2017, 2017
Další údaje
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
Pedagogika a školství
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/17:00097991
Organizace
Filozofická fakulta – Masarykova univerzita – Repozitář
Klíčová slova česky
spolupráce rodiny a školy; čtenářská gramotnost; očekávání rodičů; očekávání učitelů; domácí příprava do čtení; 1. ročník ZŠ
Klíčová slova anglicky
family-school cooperation; reading literacy; parental expectations; teachers' expectations; reading homework; first grade
Návaznosti
MUNI/A/0960/2016, interní kód Repo.
V originále
Cílem příspěvku bylo představit data týkající se vzájemných očekávání matek a učitelek ohledně spolupráce na rozvoji počáteční čtenářské gramotnosti. Na základě analýzy hloubkových polostrukturovaných s 10 matkami a 2 učitelkami dětí 1. tříd ZŠ bylo zjištěno, že: 1) Učitelky od matek očekávají pravidelné každodenní čtení s dětmi, čímž se snaží preventivně působit na případné nečtenářství v rodině – matky však toto sdělení dešifrují jako různým způsobem povinné, a podle toho s ním i nakládají. 2) Matky očekávají od učitelek informace, které by jim umožnily zjistit, jak na tom jejich dítě ve čtení je v porovnání s ostatními dětmi ze třídy – což jim učitelky nerady sdělují z důvodu obavy ze stigmatizace slabších čtenářů – nabízejí jim alternativu utvořit si obrázek na hodině, která je však matkami nevyužívána ze stejného důvodu. 3) Část domácích úkolů do čtení leží v nejisté oblasti „země nikoho“, kde se vyjevují rozdílné přístupy matek ke spolupráci na rozvoji čtenářské gramotnosti jejich dětí.
Anglicky
Aim of this contribution was to present particular data addressing issues on maternal and techers' expectations about mutual cooperation in early reading literacy development. Analysis of in-depth semistructured interviews with 10 mothers and 2 teachers of first graders led in these results: 1) Teachers expectations from mothers contain regular everyday reading with children, by which teachers try to preventively act on possible non-reading - however, mothers interpret this expectation differently in terms of how much (to what extend) or to what depth it is compulsory, which affects also their different approach to reading literacy development. 2) Mothers expect teachers to give them information about their childrens' position in the class in terms of the reading skills - however, teachers are not eager to give it to them because they are afraid of the stigmatization of less skilled readers - however, they offer them the opportunity to make a comparison by themselves, although such opportunity is not used by mothers for the same reasons. 3) Part of the reading homework lies in the specific area od "no man's land", where an unclear responsibility of mothers and teachers as well as different mothers' approaches to reading literacy development emerge.
Zobrazeno: 20. 10. 2024 00:25