HORECKÝ, Jan, Jakub HALÍŘ, Michal SMEJKAL and Nelly SPRINGINSFELDOVÁ. Pracovní podmínky ve školství s akcentem na odměňování (Working Conditions in the Field of Education with Ephasis on Remuneration). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, Právnická fakulta, 2016, 123 pp. Spisy Právnické fakulty MU, řada teoretická, edice Scientia, sv. č. 575. ISBN 978-80-210-8425-4.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Pracovní podmínky ve školství s akcentem na odměňování
Name (in English) Working Conditions in the Field of Education with Ephasis on Remuneration
Authors HORECKÝ, Jan (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Jakub HALÍŘ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Michal SMEJKAL (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Nelly SPRINGINSFELDOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, 123 pp. Spisy Právnické fakulty MU, řada teoretická, edice Scientia, sv. č. 575, 2016.
Publisher Masarykova univerzita, Právnická fakulta
Other information
Original language Czech
Type of outcome Book on a specialized topic
Field of Study Legal sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14220/16:00093877
Organization Právnická fakulta – Repository – Repository
ISBN 978-80-210-8425-4
Keywords (in Czech) školství; mzda; plat; ředitel; pracovní podmínky; pracovněprávní vztah; odměňování
Keywords in English Educatiuon; Wages; Salar; Working Conditions; Labor Relationship; Remuneration
Links MUNI/A/1339/2015, interní kód Repo.
Changed by Changed by: RNDr. Daniel Jakubík, učo 139797. Changed: 3/9/2020 23:14.
Abstract
Pracovní podmínky ve školství vykazují v celé řadě bodů společný charakter a úpravu s pracovními podmínkami jakýchkoliv jiných zaměstnanců. Specifická pravidla vyplývají na povrch tam, kde je třeba respektovat zvláštní povahu činnosti zaměstnanců ve školství, a to navíc s ohledem na zajištění agendy škol a školských zařízení soukromými školami, resp. školami, jejichž náklady na provoz jsou plně hrazeny z veřejných rozpočtů. Od běžných zaměstnanců soukromého sektoru se budou pedagogičtí zaměstnanci lišit např. výší zákonné dovolené, rozsahem pracovní doby, po kterou jsou povinni vykonávat aktivně přímou pedagogickou činnosti, popř. stanovením výše odměny za práci (dle platových tabulek - vyjma soukromé školství). Komplex pracovních podmínek se může lišit v případě, kdy se jedná o veřejné školství (zaměstnanci odměňovaní platem), nebo o soukromé školství (zaměstnanci odměňovaní mzdou). Finanční stránka je však v obou případech podstatná pro vytvoření pracovního prostředí i vhodných a motivačních pracovních podmínek. Při zamyšlení nad specifičností oblasti školství, s ohledem na různé pracovní podmínky, krystalizuje jako základní prvek pracovních podmínek finanční agenda, resp. financování a prostředky na platy a další benefity. Vzhledem k tomu, že právo na vzdělání osob realizuj stát především prostřednictvím veřejného školství, má finanční - rozpočtová stránka věci kruciální význam. Bez dostatečného finančního zajištění by nebylo myslitelné nejen zlepšovat základní podmínky odměňování zaměstnanců, a tím zvyšování atraktivnosti školství pro zaměstnance, tak i možnost poskytování dalších benefitů. Vzhledem k dlouhodobě nízkému objemu finančních prostředků ve školství, musí být vhodně zvažováno především optimální nastavení odměňovacího systému.
Abstract (in English)
Working conditions in the area of education, in many aspects, are similar to working conditions of employees in other areas. Nevertheless, there are moments when particular aspects of work of employees in the area of education need to be taken into consideration bearing in mind the specific agenda of schools, both private and public whose expenses are covered by public sources. These aspects that differentiate employees in the field of education from any other employees are e.g. holiday allowance, working hours, remuneration, etc. The working conditions can differ in public schools sector (salary) and in private schools sector (wages). Finances represent a very important aspect playing a substantial role in creating a good and incentive working environment. Financial agenda, i.e. financial sources, salaries, and other benefits, seem to be the most important element of working conditions in the area of education. The state ensures the right to education mostly through public schools, therefore, financial and budget aspects are of crucial importance. Making work in the area of education more attractive for (prospective) employees and providing further benefits would not be conceivable without sufficient financial sources. Given a long-term limited budget in education, remuneration appears to play an essential part in the working conditions of employees in education.
Type Name Uploaded/Created by Uploaded/Created Rights
Horecky_kniha.pdf   File version 3/9/2020

Properties

Name
Horecky_kniha.pdf
Address within IS
https://repozitar.cz/auth/repo/24950/902987/
Address for the users outside IS
https://repozitar.cz/repo/24950/902987/
Address within Manager
https://repozitar.cz/auth/repo/24950/902987/?info
Address within Manager for the users outside IS
https://repozitar.cz/repo/24950/902987/?info
Uploaded/Created
Thu 3/9/2020 23:14

Rights

Right to read
  • anyone on the Internet
Right to upload
 
Right to administer:
  • a concrete person Mgr. Lucie Vařechová, uco 106253
  • a concrete person RNDr. Daniel Jakubík, uco 139797
  • a concrete person Mgr. Jolana Surýnková, uco 220973
Attributes
 
Print
Add to clipboard Displayed: 18/5/2024 11:39