B
		
		2016
			
	    
Politika hospodářské soutěže na železnici - teorie, zkušenosti a praktická aplikace.
	    KVIZDA, Martin
	
	
	
	    
	
     
 
	
	Základní údaje
	
		Originální název
		Politika hospodářské soutěže na železnici - teorie, zkušenosti a praktická aplikace.
	 
		
			Název anglicky
			Competition policy on railways - theory, experience and practical application.
		 
				Autoři
				KVIZDA, Martin (203 Česká republika, garant, domácí)
			 
			
				Vydání
				 1. vyd. Brno, 202 s. Železniční reformy, sv. 3, 2016
			 
		
		
			Nakladatel
			Masarykova univerzita
		 
Další údaje
		
	
		
			Typ výsledku
			Odborná kniha
		 
	
		
	
		
			Stát vydavatele
			Česká republika
		 
	
		
			Utajení
			není předmětem státního či obchodního tajemství
		 
	
		
			Forma vydání
			tištěná verze "print"
		 
			
		
		
			Kód RIV
			RIV/00216224:14560/16:00087627
		 
	
			
				Organizace
				Ekonomicko-správní fakulta – Masarykova univerzita – Repozitář
			 
		
		
	
		
			Klíčová slova česky
			politika hospodářské soutěže; konkurence; železniční doprava; spotřebitelské šetření
		 
		
			Klíčová slova anglicky
			competition policy; competition; railways; rail industry; consumer survey
		 
				Návaznosti
				MUNI/A/1203/2014, interní kód Repo. TD03000061, projekt VaV. 
			 
			
			
				
					V originále
					Monografie je zaměřena na obsáhlou analýzu použitelných metod politiky hospodářské soutěže v odvětví železniční dopravy včetně polemiky o nutnosti vymezovat relevantní trh a identifikaci hlavních problémů spojených s použitím standardních metod vymezování relevantního trhu. V jednotlivých kapitolách jsou postupně identifikována specifika spojená s ekonomickými efekty nákladů a výnosů, s technickými aspekty a s administrativní regulací odvětví v rámci liberalizačních reforem vedených Evropskou unií. Na základě odvětvové analýzy jsou definovány základní bariéry vstupu konkurenčních subjektů do odvětví a možnosti jejich překonání. Dále je stanovena základní ekonomická charakteristika odvětví v rámci české ekonomiky. V další části je provedena podrobná analýza všech významných případů narušení konkurenčního prostředí v odvětví železniční dopravy, které byly řešeny Komisí EU a britskými soutěžními autoritami. V kontextu dílčích závěrů předchozích kapitol je navržen kompletní metodický postup pro vymezení relevantního trhu v odvětví železniční dopravy v podmínkách české ekonomiky.
				 
				
					Anglicky
					The monograph focuses on a comprehensive analysis of the applicable methods of competition policy in the railway industry, including discussions about the need to define the relevant market and to identify the main problems associated with using standard methods of defining the market. The relevant market is important to define especially in specific in-dustries: the railway industry has a number of economic specificities compared to the stand-ard model of services; there are not available reliable data on price trends, price elasticities and costs. This is reflected in the possibility of making economic analyses and to bias their results. Competition policy must take these specifics into account when cases related to the rail transport are investigated; analysis of the critical loss is not suitable for transport indus-try, due to a very specific cost structure. To avoid failure of tests for defining the relevant market and to overcome the lack or unreliability of cost data additional methods can be used, that help create a more plastic view of the situation on the market. Such a method is a consumer survey targeted to quantifying the price elasticity of demand and the diversion ratio; another method can be a supply shock analysis.
				  
				Zobrazeno: 31. 10. 2025 14:11