k 2016

Žákovské strategie při učení se anglickému jazyku a jejich vztah k úspěšnosti: souhrnné výsledky výzkumu

VLČKOVÁ, Kateřina and Karolína PEŠKOVÁ

Basic information

Original name

Žákovské strategie při učení se anglickému jazyku a jejich vztah k úspěšnosti: souhrnné výsledky výzkumu

Name (in English)

Learner Strategies in English as Foreign Language and their Relation to Achievement: Summary of Research Findings

Authors

VLČKOVÁ, Kateřina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Karolína PEŠKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Konference České asociace pedagogického výzkumu, 2016

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Presentations at conferences

Field of Study

Pedagogy and education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

RIV identification code

RIV/00216224:14410/16:00091164

Organization

Pedagogická fakulta – Repository – Repository

Keywords (in Czech)

Strategie učení; řečové dovednosti; úspěšnost řešení úloh; angličtina jako cizí jazyk

Keywords in English

Learner strategies; language skills; achievement in language tasks; English as a foreign language (EFL).

Links

MUNI/A/0985/2015, interní kód Repo.
Changed: 3/9/2020 08:05, RNDr. Daniel Jakubík

Abstract

In the original language

Příspěvek prezentuje souhrnné výsledky výzkumu žákovských strategií uplatňovaných při učení se angličtině jako cizímu jazyku na konci základního vzdělávání. Žáky deklarované používání strategií je dáno do souvislosti s indikátory jejich vzdělávacích výsledků, jako jsou skóre z testu KET na úrovni A2 či známka z anglického jazyka, a to v kontextu dalších proměnných, například učební a výkonové motivace, stylů učení nebo podpory strategií učitelem. Strategie a úspěšnost řešení testových úloh jsou zkoumány u řečových dovedností čtení, poslech, mluvení a psaní.

In English

The paper presents research into learner strategies (language learning and use strategies) in English as a foreign language at the end of compulsory education (ISCED2) in the Czech Republic. The strategy use declared by students was analysed in relation to indicators of their achievement (KET tasks´ scores, grade in English etc.). Strategies and achievement were measured for the language skills listening, reading, speaking, and writing; and in the context of other variables, like learning motivation, learning styles or teacher´s strategy support.

Files attached