J 2015

Základní hudební prvky rytmus, melodie, harmonie z pohledu alternativní waldorfské pedagogiky i pohledu psychologicko - neurologického

KONVALINKOVÁ, Jana

Základní údaje

Originální název

Základní hudební prvky rytmus, melodie, harmonie z pohledu alternativní waldorfské pedagogiky i pohledu psychologicko - neurologického

Název česky

Základní hudební prvky rytmus, melodie, harmonie z pohledu alternativní waldorfské pedagogiky i pohledu psychologicko - neurologického

Název anglicky

Basic elements of music, melody, harmony and rhythm, from the standpoint of physiology and neurology

Autoři

KONVALINKOVÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Lifelong Learning – celoživotní vzdělávání, Brno, Mendel University in Brno, Institut of Lifelong Learning, 2015, 1804-526X

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

text článku

Kód RIV

RIV/46747885:24510/15:#0001277

Organizace

Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická – Technická univerzita v Liberci – Repozitář

DOI

https://doi.org/10.11118/lifele2015050223

Klíčová slova česky

alternativní pedagogika; hudební prvky; hudební vzdělávání; neurologie; psychologie; waldorfská pedagogika

Klíčová slova anglicky

alternative pedagogy; basic elements of music; music education; neurology; psychology; waldorf education

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 17. 4. 2016 10:25, Jana Konvalinková

Anotace

ORIG EN

V originále

Waldorfská pedagogika vědomě pracuje s prvky rytmu v životě dítěte i s rytmickými aktivitami užívanými pro ukotvení učební látky. Kromě fenoménu rytmu je také kladen důraz na melodičnost hlasu, kterou pedagogika definuje jak pro práci učitele, tak pro rozvoj žáka. Všímá si melodičnosti mluveného a pěveckého projevu a od první třídy důsledně v dítěti rozvíjí pevný vztah k rytmu, melodii a harmonii v hudbě. Příspěvek hledá oporu a obhajobu těchto pedagogických hledisek a představuje rytmus, melodii a harmonii z pohledu psychologicko - neurologického.

Anglicky

Waldorf education intentionally works both with elements of rhythm in a child’s life and with rhythm used for presentation and anchoring of a learned subject. In addition to the phenomenon of the rhythm, an emphasis is given to a voice euphony that the pedagogy defines both for the work of a teacher and for a development of a pupil. The Waldorf education pays attention to euphony of both spoken and sung speech and consistently develops a firm relation to rhythm, melody and harmony of music in children from the 1st grade on. The article searches support and defense of these pedagogical standpoints and presents rhythm, music melody and harmony from the psychological and neurological point of view.
Zobrazeno: 4. 11. 2025 07:34