Přehled o publikaci
2014
Problems and the course of education in Terezín Ghetto
KASPEROVÁ, DanaZákladní údaje
Originální název
Problems and the course of education in Terezín Ghetto
Název česky
Problémy výchovy a vzdělávání v ghettu Terezín
Autoři
KASPEROVÁ, Dana (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
History of Education and Childrens Literature, Itálie, Università di Macerata, 2014, 1971-1093
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Itálie
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/46747885:24510/14:#0001200
Organizace
Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická – Technická univerzita v Liberci – Repozitář
UT WoS
000343804400035
Klíčová slova česky
koncentrační tábory; 2. světová válka; rasová segregace; Českoslovesnko; 20. století, židovská perzekuce; holocaust
Klíčová slova anglicky
Children; Education; Concentration Camps; II World War; Racial Segregation; Czechoslovakia; XX Century
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Návaznosti
GA13-18725S, projekt VaV.
Změněno: 3. 4. 2015 11:59, Dana Kasperová
V originále
The education of the children and youth was considered one of the most important issues in Terezin Ghetto. Many educators and take- carers searched for the 'proper' or 'real education', or for what the meaning and aim of education in a ghetto is supposed to be. In a ghetto which represented just a kind of transfer station on the way further to the East. In a ghetto where the death was everyday reality and where all the rules and values valid in a common society were trodden on in an unprecedented way. What is or should be the aim of education in a forced society, in a ghetto which was founded on the basis of the depraved ideology of national socialism and the aim of which was to exterminate and whose 'inhabitants' were in thousands transported to their deaths? The following study deals not only with the issue of aims and means of education in Terezin, the formation of the department of Jewish self-government Care for Children and Youth, but also with the issue of children homes and their everyday educational programme. The issues investigated is also put to the context of Terezin Ghetto, or to the "Final Solution" to the Jewish Problem in the Protectorate of Bohemia and Moravia.
Česky
Článek tematizuje otázku židovské výcovy v ghettu Terezín, tematizuje problematiku výchovy v krajní situaci ghetta, v domovech mádeže. Analyzována je rola židovské samosprávy. V centru pozornosti stojí i otázka směřování výchovy mládeže v ghettu Terezín a v této souvislosti je kontextualizována směřování židovských mládežnických organizací v meziválečném Československu.