C
2014
Teorie výchovy v české meziválečné pedagogické diskusi
KASPER, Tomáš
Základní údaje
Originální název
Teorie výchovy v české meziválečné pedagogické diskusi
Název česky
Teorie výchovy v české meziválečné pedagogické diskusi
Název anglicky
The Theory of Education in Czech Inte-war Pedagogical Discussion
Autoři
KASPER, Tomáš (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
první. Praha, Teorie výchovy - tradice, současnost, perspektivy, od s. 35-48, 14 s. Výchova a vzdělávání, 2014
Další údaje
Typ výsledku
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/46747885:24510/14:#0001146
Organizace
Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická – Technická univerzita v Liberci – Repozitář
Klíčová slova česky
obecná pedagogika; česká meziválečná diskuse; pozitivismus; František Krejčí; Otokar Chlup; Otakar Kádne;, Josef Hendrich; Václav Příhoda
Klíčová slova anglicky
General pedagogy; Czech interwar discussion; František Krejčí; Otokar Chlup; Otakar Kádner; Josef Hendrich; Václav Příhoda
V originále
Článek se zabývá vymezením předmětu teorie výchovy v meziválečném období v Pedagogickém semináři Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze. Článek sleduje otázku postavení a ukotvení teorie výchovy v rámci přednáškové činnosti pražských profesorů pedagogiky a dále v kontextu stěžejního díla vydaného ve sledovaném období – v Pedagogické encyklopedii (1938-1940). Článek analyzuje ukotvení teorie výchovy v klíčových obecně pedagogických studiích profesorů pedagogiky na FF UK v meziválečném období. Příspěvek ukazuje, že ve sledovaném období nebyla teorie výchovy přednášena jako samostatná disciplína. Problematika teorie výchovy byla obsažena v historicko-pedagogických, obecně-pedagogických a filozoficko-pedagogických přednáškách.
Anglicky
The article explores and documents the originn and development of the field in this country by focusing on the activities of the two main academic centres of pedagogical discussion at the time in the Pedagogical Seminar of the Philosophical Faculty of Charles University in Prague, and the Pedagogical Seminar of MAsaryk University in Brno. The study basis on the study of original pedagogical documents in the archives of the academic institutions concerned. The article consides the quewstion of the position and grounding of theory of education in the lectures and lecture series giuven by Prague and Brno professors and docents (readers) in education and also traces conceptions of the field as the emerge from the fundamental work published in the relevant period - the Pedagogical Encyklopeaedia.
Zobrazeno: 6. 8. 2025 00:42