p 2014

Osobní železniční doprava od Stephensona po Kallase - vývoj a ekonomický význam struktury odvětví.

KVIZDA, Martin

Základní údaje

Originální název

Osobní železniční doprava od Stephensona po Kallase - vývoj a ekonomický význam struktury odvětví.

Název anglicky

Passenger rail transport from Stephenson to Kallas - development and economic importance of the industry organization.

Autoři

KVIZDA, Martin (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

ČD akademie, 2014

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Vyžádané přednášky

Obor

Řízení, správa a administrativa

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14560/14:00073270

Organizace

Ekonomicko-správní fakulta – Masarykova univerzita – Repozitář

Klíčová slova česky

železniční doprava; konkurence o trh; konkurence na trhu; open access; železniční balíčky; dopravní politika

Klíčová slova anglicky

rail transport; competition on the market; competition for the market; open access; competitive tendering; railway packages

Návaznosti

TD020010, projekt VaV.
Změněno: 1. 9. 2020 19:45, RNDr. Daniel Jakubík

Anotace

ORIG EN

V originále

V přednášce se podíváme na problematiku konkurence v osobní železniční dopravě z nadhledu ekonomické teorie. Začneme historií a ekonomickým rozborem různých typů organizace železniční dopravy ve světě od samých počátků jejího vzniku. Poté se přeneseme do současnosti a srovnáme historické zkušenosti s trendy organizace železniční dopravy ve světě a zejména v Evropské unii; v kontextu železničních balíčků se pokusíme definovat roli státu a dopravní politiky při tvorbě struktury trhu dopravních služeb a dovodíme ekonomické (fiskální) dopady různých tržních struktur. Podrobně se podíváme na první zkušenosti s komerční dálkovou dopravou v Itálii, Rakousku a Švédsku, v diskusi je srovnáme se situací v Česku a dovodíme možnosti a předpoklady pro současné fungování komerční a dotované dopravy. Na závěr budou prezentovány výsledky empirické studie o potenciální ochotě cestujících v mezinárodní dopravě z/do Prahy přesednout z letadel do vlaku.

Anglicky

The lecture will look at the issue of competition in rail transport from the perspective of economic theory. We start with the history and economic analysis of different types of organization of rail transport in the world since the very beginning of its establishment. Then we move to the present and compare the historical experience with current organization of the industry in the world and especially in the European Union in the context of railway packages. In detail we will anylyze the first experience with commercial open access services in Italy, Austria and Sweden.
Zobrazeno: 20. 10. 2024 00:24