p
2014
Osobní železniční doprava od Stephensona po Kallase - vývoj a ekonomický význam struktury odvětví.
KVIZDA, Martin
Základní údaje
Originální název
Osobní železniční doprava od Stephensona po Kallase - vývoj a ekonomický význam struktury odvětví.
Název anglicky
Passenger rail transport from Stephenson to Kallas - development and economic importance of the industry organization.
Autoři
KVIZDA, Martin (203 Česká republika, garant, domácí)
Další údaje
Typ výsledku
Vyžádané přednášky
Obor
Řízení, správa a administrativa
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14560/14:00073270
Organizace
Ekonomicko-správní fakulta – Masarykova univerzita – Repozitář
Klíčová slova česky
železniční doprava; konkurence o trh; konkurence na trhu; open access; železniční balíčky; dopravní politika
Klíčová slova anglicky
rail transport; competition on the market; competition for the market; open access; competitive tendering; railway packages
Návaznosti
TD020010, projekt VaV.
V originále
V přednášce se podíváme na problematiku konkurence v osobní železniční dopravě z nadhledu ekonomické teorie. Začneme historií a ekonomickým rozborem různých typů organizace železniční dopravy ve světě od samých počátků jejího vzniku. Poté se přeneseme do současnosti a srovnáme historické zkušenosti s trendy organizace železniční dopravy ve světě a zejména v Evropské unii; v kontextu železničních balíčků se pokusíme definovat roli státu a dopravní politiky při tvorbě struktury trhu dopravních služeb a dovodíme ekonomické (fiskální) dopady různých tržních struktur. Podrobně se podíváme na první zkušenosti s komerční dálkovou dopravou v Itálii, Rakousku a Švédsku, v diskusi je srovnáme se situací v Česku a dovodíme možnosti a předpoklady pro současné fungování komerční a dotované dopravy. Na závěr budou prezentovány výsledky empirické studie o potenciální ochotě cestujících v mezinárodní dopravě z/do Prahy přesednout z letadel do vlaku.
Anglicky
The lecture will look at the issue of competition in rail transport from the perspective of economic theory. We start with the history and economic analysis of different types of organization of rail transport in the world since the very beginning of its establishment. Then we move to the present and compare the historical experience with current organization of the industry in the world and especially in the European Union in the context of railway packages. In detail we will anylyze the first experience with commercial open access services in Italy, Austria and Sweden.
Zobrazeno: 20. 10. 2024 00:24