k 2013

Vnímaná moc učitele ve školní třídě: adaptace dotazníku Teacher Power Use Scale

MAREŠ, Jan, Kateřina VLČKOVÁ a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ

Základní údaje

Originální název

Vnímaná moc učitele ve školní třídě: adaptace dotazníku Teacher Power Use Scale

Název anglicky

Perceived teacher power in the classroom: Czech adaptation of Teacher Power Use Scale

Autoři

MAREŠ, Jan (203 Česká republika, domácí), Kateřina VLČKOVÁ (203 Česká republika, garant, domácí) a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

ČAPV - Konference České asociace pedagogického výzkumu, 2013

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

Pedagogika a školství

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/13:00066232

Organizace

Pedagogická fakulta – Masarykova univerzita – Repozitář

Klíčová slova česky

percipovaná moc učitele; školní třída; adaptace dotazníku

Klíčová slova anglicky

percieved teacher power; classroom; questionnaire adpatation

Návaznosti

GA13-24456S, projekt VaV.
Změněno: 1. 9. 2020 16:06, RNDr. Daniel Jakubík

Anotace

V originále

Vnímání moci učitele v pojetí vycházejícím z teorie Frenche a Ravena (1960) rozlišujícím báze moci (donucovací, odměňovací, referenční, legitimní a expertní) je v české pedagogice relativně novým výzkumným tématem. Fenomén moci byl dosud u nás zkoumán hlavně kvalitativně, prostřednictvím rozhovorů a pozorování (Šeďová, 2012, Šalamounová, 2011). Ke zjišťování vnímané moci je ale možné použít také dotazníky. Mezi aktuální a nejvíce rozšířené dotazníky měřící zmíněné báze moci patří Teacher Power Use Scale (Schrodt, Witt a Turman, 2007) určený v původní verzi pro středoškoláky. Příspěvek představuje postup adaptace tohoto dotazníku pro podmínky druhého stupně české základní školy. Prezentuje psychometrické vlastnosti adaptované verze dotazníku a diskutuje o možnostech dalšího vývoje nástroje i alternativní možnosti měření vnímání moci učitele žáky i samotným učitelem. Představenou českou adaptaci nástroje je možné v českých podmínkách použít pro měření jednotlivých bází moci, a to jak ve výzkumu, tak pro výukové či (auto)evaluační účely.

Anglicky

The concept of relational power as conceptualised in the French and Raven s theory (1960), where it is divided into coercive, reward, legitimate, referent, and expert power bases, is in the Czech educational sciences a relatively new topic. The phenomenon of power was researched in the Czech Republic mainly qualitatively, by the means of interviews and observations (Šeďová, 2012, Šalamounová, 2011). Nevertheless, this phenomenon can be researched by the use questionnaires as well. One of the most current and most used questionnaires measuring the above mentioned power bases is Teacher Power Use Scale (Schrodt, Witt and Turman, 2007) suitable in the original version for upper secondary level students. Our contribution introduces the process of adaptation of this instrument to the Czech conditions and to lower secondary level pupils. The psychometrical properties of the adapted version of the questionnaire were discussed, as well as the possibilities of further instrument development and alternative options for measuring pupils´ and teachers´ perception of teacher s power. The Czech adaptation of the instrument can be used for measuring of single power bases in research settings as well as in the instructional practice or for (self)evaluation.

Přiložené soubory

http://is.muni.cz/repo/1113513/5k_MaresVlckovaSalamounova_VnimanaMocGA13_24456S.pdf
Požádat o autorskou verzi souboru