Přehled o publikaci
2012
Modifikace evaluačního nástroje pro hodnocení kvality učitele mateřské školy
SYSLOVÁ, ZoraBasic information
Original name
Modifikace evaluačního nástroje pro hodnocení kvality učitele mateřské školy
Name (in English)
Modification of the evaluation tool for evaluating the quality of kindergarten teachers
Authors
SYSLOVÁ, Zora (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Praha, Kvalita ve vzdělávání: Sborník příspěvků z XX. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. p. 194 - 201, 8 pp. 2012
Publisher
Univerzita Karlova
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Proceedings paper
Field of Study
Pedagogy and education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
Publication form
electronic version available online
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14410/12:00069548
Organization
Pedagogická fakulta – Repository – Repository
ISBN
978-80-7290-620-8
Keywords (in Czech)
evaluační nástroj; ohnisková skupina; učitel mateřské školy; kvalita; sebehodnocení.
Keywords in English
evaluation tool; focus group; kindergarten teachers; quality; self-evaluation
Changed: 1/9/2020 16:40, RNDr. Daniel Jakubík
V originále
Příspěvek se zabývá definováním kvality práce učitele mateřské školy. Upozorňuje na rozsáhlé změny, které s sebou přinesla kurikulární reforma. Dotýká se okrajově otázky pregraduální přípravy učitelů, která může být jak na úrovni sekundární, tak terciární. Nastiňuje úskalí, s jakými se učitelé mateřských škol v současné době potýkají. Seznamuje s modifikací evaluačního nástroje „Rámec profesních kvalit učitele“ pro potřeby mateřských škol. Přináší informace o jeho pilotáži. V závěru příspěvek seznamuje s výsledky, které přinesla ohnisková skupina. Jednoznačně je evaluační nástroj považován za velmi přínosný materiál, který učitelce může pomoci identifikovat svoje nedostatky a rozvíjet je k lepšímu. Současně však práce s ním otevřela řadu dalších témat týkajících se hodnocení kvality práce učitele.
In English
The text deals with defining the quality of work the kindergarten teachers. It draws attention to the extensive changes brought by the curricular reform, marginally, touching the questions of the pre-service teacher training, which may be both, i.e. either secondary or tertiary level and outlining the challenges kindergarten teachers currently face. It introduces the modification of the evaluation tool called "Framework for teachers' professional qualities" defined for the needs of kindergartens. It provides information on the pilot phase. In conclusion, the text presents the results brought the focus group. Clearly the evaluation tool is considered to be a very valuable source that may help the teacher to identify their weak points and develop them for the better. At the same time, however, to work with the tool means opening a number of other issues relating to the evaluation of the quality of the kindergarten teachers' work.