D 2012

Modifikace evaluačního nástroje pro hodnocení kvality učitele mateřské školy

SYSLOVÁ, Zora

Basic information

Original name

Modifikace evaluačního nástroje pro hodnocení kvality učitele mateřské školy

Name (in English)

Modification of the evaluation tool for evaluating the quality of kindergarten teachers

Authors

SYSLOVÁ, Zora (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Praha, Kvalita ve vzdělávání: Sborník příspěvků z XX. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. p. 194 - 201, 8 pp. 2012

Publisher

Univerzita Karlova

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Proceedings paper

Field of Study

Pedagogy and education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

Publication form

electronic version available online

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14410/12:00069548

Organization

Pedagogická fakulta – Repository – Repository

ISBN

978-80-7290-620-8

Keywords (in Czech)

evaluační nástroj; ohnisková skupina; učitel mateřské školy; kvalita; sebehodnocení.

Keywords in English

evaluation tool; focus group; kindergarten teachers; quality; self-evaluation
Changed: 1/9/2020 16:40, RNDr. Daniel Jakubík

Abstract

V originále

Příspěvek se zabývá definováním kvality práce učitele mateřské školy. Upozorňuje na rozsáhlé změny, které s sebou přinesla kurikulární reforma. Dotýká se okrajově otázky pregraduální přípravy učitelů, která může být jak na úrovni sekundární, tak terciární. Nastiňuje úskalí, s jakými se učitelé mateřských škol v současné době potýkají. Seznamuje s modifikací evaluačního nástroje „Rámec profesních kvalit učitele“ pro potřeby mateřských škol. Přináší informace o jeho pilotáži. V závěru příspěvek seznamuje s výsledky, které přinesla ohnisková skupina. Jednoznačně je evaluační nástroj považován za velmi přínosný materiál, který učitelce může pomoci identifikovat svoje nedostatky a rozvíjet je k lepšímu. Současně však práce s ním otevřela řadu dalších témat týkajících se hodnocení kvality práce učitele.

In English

The text deals with defining the quality of work the kindergarten teachers. It draws attention to the extensive changes brought by the curricular reform, marginally, touching the questions of the pre-service teacher training, which may be both, i.e. either secondary or tertiary level and outlining the challenges kindergarten teachers currently face. It introduces the modification of the evaluation tool called "Framework for teachers' professional qualities" defined for the needs of kindergartens. It provides information on the pilot phase. In conclusion, the text presents the results brought the focus group. Clearly the evaluation tool is considered to be a very valuable source that may help the teacher to identify their weak points and develop them for the better. At the same time, however, to work with the tool means opening a number of other issues relating to the evaluation of the quality of the kindergarten teachers' work.

Files attached