J 2013

A comparison of views of children and foster parents on the integration of a child into a family

ČECH, Tomáš and Michaela KRÁLOVÁ

Basic information

Original name

A comparison of views of children and foster parents on the integration of a child into a family

Name in Czech

Komparace pohledů dětí a pěstounů na intergaci dítěte do rodiny

Authors

ČECH, Tomáš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Michaela KRÁLOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Journal of Nursing, Social Studies, Public Health and Rehabilitation, České Budějovice, University of South Bohemia in Č.Budějovice, Faculty of Health and Social Studies and International Society of Applied Preventive Medicine, Vienna, 2013, 1804-1868

Other information

Language

English

Type of outcome

Article in a journal

Field of Study

Pedagogy and education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

RIV identification code

RIV/00216224:14410/13:00068774

Organization

Pedagogická fakulta – Repository – Repository

Keywords (in Czech)

rodina; pěstounská péče; integrace dítěte do rodiny; kvalitativní výzkum

Keywords in English

family; foster care; integration of a child into a family; qualitative research

Links

MSM0021622443, plan (intention).
Changed: 1/9/2020 16:08, RNDr. Daniel Jakubík

Abstract

V originále

The Czech Republic has been repeatedly criticised for the large number of children who are being placed into institutional substitute family care. A solution, for which inspiration can be found e.g. in Scandinavian countries, is to increase the number of foster families, which would provide upbringing in a substitute family for children from a risky environment. However, it has to be a systemic process of preparing foster parents for this uneasy social mission. Important feedback is without doubt studies which are carried out in foster families. Most surveys focus on the experiences of parents-fosterers with raising children in a substitute family. On the other hand, there is a nearly total lack of surveys which would reflect the opinions, experiences and possibly also the needs of the children themselves. This deficiency has been tackled by the authors of this text, which is dealing with the issues of integration of a child into a foster family, and where the experiences with integration of a child into a family were mapped by a qualitative research inquiry – both from the side of parents-fosterers and the children themselves. Knowledge resulting from a semi-structured interview supported by a family history, a drawing of the family and a pie chart of happiness and worries have been used for the final interpretation of the conclusions drawn from this research.

In Czech

Česká republika je dlouhodobě kritizována za velké množství dětí, které jsou zařazovány do institucionální náhradní rodinné péče. Řešením, pro které jsou inspirací např. skandinávské země, je zvýšení počtu pěstounských rodin, které by zajistily dětem z rizikového prostředí výchovu v náhradní rodině. Musí se ovšem jednat o systémový proces přípravy pěstounů pro toto nelehké společenské poslání a důležitou zpětnou vazbou jsou bezpochyby výzkumy, které jsou v pěstounských rodinách realizovány. Výzkumy se orientují v převážné většině na zkušenosti rodičů-pěstounů z výchovy dětí v náhradní rodině, nesetkáváme se však téměř s výzkumy, které by reflektovaly názory, zkušenosti, příp. i potřeby samotných dětí. Na tento deficit se pokusili reagovat autoři tohoto textu, který se zabývá problematikou integrace dítěte do pěstounské rodiny, kdy kvalitativním výzkumným šetřením byly mapovány zkušenosti z integrace dítěte do rodiny jak ze strany rodičů-pěstounů, tak dětí samotných. Pro závěrečnou interpretaci závěrů výzkumu byly využity poznatky z polostrukturovaného rozhovoru s oporou rodinné anamnézy, kresby rodiny a koláče radostí a starostí.

Files attached