Přehled o publikaci
2013
A comparison of views of children and foster parents on the integration of a child into a family
ČECH, Tomáš a Michaela KRÁLOVÁZákladní údaje
Originální název
A comparison of views of children and foster parents on the integration of a child into a family
Název česky
Komparace pohledů dětí a pěstounů na intergaci dítěte do rodiny
Autoři
ČECH, Tomáš (203 Česká republika, garant, domácí) a Michaela KRÁLOVÁ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Journal of Nursing, Social Studies, Public Health and Rehabilitation, České Budějovice, University of South Bohemia in Č.Budějovice, Faculty of Health and Social Studies and International Society of Applied Preventive Medicine, Vienna, 2013, 1804-1868
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
Pedagogika a školství
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14410/13:00068774
Organizace
Pedagogická fakulta – Masarykova univerzita – Repozitář
Klíčová slova česky
rodina; pěstounská péče; integrace dítěte do rodiny; kvalitativní výzkum
Klíčová slova anglicky
family; foster care; integration of a child into a family; qualitative research
Návaznosti
MSM0021622443, záměr.
Změněno: 1. 9. 2020 16:08, RNDr. Daniel Jakubík
V originále
The Czech Republic has been repeatedly criticised for the large number of children who are being placed into institutional substitute family care. A solution, for which inspiration can be found e.g. in Scandinavian countries, is to increase the number of foster families, which would provide upbringing in a substitute family for children from a risky environment. However, it has to be a systemic process of preparing foster parents for this uneasy social mission. Important feedback is without doubt studies which are carried out in foster families. Most surveys focus on the experiences of parents-fosterers with raising children in a substitute family. On the other hand, there is a nearly total lack of surveys which would reflect the opinions, experiences and possibly also the needs of the children themselves. This deficiency has been tackled by the authors of this text, which is dealing with the issues of integration of a child into a foster family, and where the experiences with integration of a child into a family were mapped by a qualitative research inquiry – both from the side of parents-fosterers and the children themselves. Knowledge resulting from a semi-structured interview supported by a family history, a drawing of the family and a pie chart of happiness and worries have been used for the final interpretation of the conclusions drawn from this research.
Česky
Česká republika je dlouhodobě kritizována za velké množství dětí, které jsou zařazovány do institucionální náhradní rodinné péče. Řešením, pro které jsou inspirací např. skandinávské země, je zvýšení počtu pěstounských rodin, které by zajistily dětem z rizikového prostředí výchovu v náhradní rodině. Musí se ovšem jednat o systémový proces přípravy pěstounů pro toto nelehké společenské poslání a důležitou zpětnou vazbou jsou bezpochyby výzkumy, které jsou v pěstounských rodinách realizovány. Výzkumy se orientují v převážné většině na zkušenosti rodičů-pěstounů z výchovy dětí v náhradní rodině, nesetkáváme se však téměř s výzkumy, které by reflektovaly názory, zkušenosti, příp. i potřeby samotných dětí. Na tento deficit se pokusili reagovat autoři tohoto textu, který se zabývá problematikou integrace dítěte do pěstounské rodiny, kdy kvalitativním výzkumným šetřením byly mapovány zkušenosti z integrace dítěte do rodiny jak ze strany rodičů-pěstounů, tak dětí samotných. Pro závěrečnou interpretaci závěrů výzkumu byly využity poznatky z polostrukturovaného rozhovoru s oporou rodinné anamnézy, kresby rodiny a koláče radostí a starostí.