NAJVAROVÁ, Veronika, Světlana HANUŠOVÁ, Martin ADAM and Petr NAJVAR. Zkoumání povahy žákovských promluv ve výuce anglického jazyka (Analysing the nature of pupils‘ utterances in English lessons). In Smíšený design v pedagogickém výzkumu: sborník příspěvků z 19. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2011, p. 130-137. ISBN 978-80-210-5774-6.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Zkoumání povahy žákovských promluv ve výuce anglického jazyka
Name in Czech Zkoumání povahy žákovských promluv ve výuce anglického jazyka
Name (in English) Analysing the nature of pupils‘ utterances in English lessons
Authors NAJVAROVÁ, Veronika (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Světlana HANUŠOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Martin ADAM (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Petr NAJVAR (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, Smíšený design v pedagogickém výzkumu: sborník příspěvků z 19. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu, p. 130-137, 8 pp. 2011.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study Pedagogy and education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/11:00055430
Organization Pedagogická fakulta – Repository – Repository
ISBN 978-80-210-5774-6
Keywords (in Czech) videostudie; kategoriální systém; výzkum výuky; příležitosti k mluvení; interakce; komunikace
Keywords in English video study; systems of categories; research on instruction; opportunities to talk; interaction; communication
Links LC06046, research and development project.
Changed by Changed by: RNDr. Daniel Jakubík, učo 139797. Changed: 1/9/2020 11:58.
Abstract
Příspěvek představuje metodologii a vybrané výsledky výzkumu promluv učitele a zejména žáků ve výuce anglického jazyka na druhém stupni základní školy. Jsou představeny zejména kategoriální systémy vytvořené pro potřeby prezentovaného výzkumu, zaměřené na zjištění proporcí využívání mateřského a cílového jazyka a na postižení povahy anglických promluv žáků v reálné výuce. V teoretické rovině se výzkum opírá o koncept komunikačního přístupu ve výuce cizích jazyků. Hlavní metodou sběru dat bylo zprostředkované pozorování (videostudie). Analyzováno bylo 79 vyučovacích hodin, jednotkou analýzy byl 10vteřinový interval. Z výsledků vyplývá, že existují značné rozdíly v tom, jakým způsobem je výuka organizována jednotlivými učiteli a jaké příležitosti k mluvení žákům výuka nabízí.
Abstract (in English)
In the paper the authors introduce the methodology and selected findings of a research project that focused on teachers’ and pupils’ utterances during English instruction as it was realized on lower-secondary level in the Czech Republic. The authors introduce systems of categories that were developed to be used to discover the proportions between the target language and the mother tongue and to capture and describe the nature of pupils’ utterances during instruction. The research builds on the concept of the communicative approach in the teaching and learning of English. The main research method was video-mediated observation – video study and transcript analysis. We analysed 79 transcripts; the analytical unit was a 10-second interval. The findings indicate that there are vast differences in classroom organisation and in opportunities to talk that are offered to pupils.
Type Name Uploaded/Created by Uploaded/Created Rights
Zkoumani_povahy_zakovskych_promluv_ve_vyuce_AJ.pdf Licence Creative Commons  File version 9/1/2013

Properties

Name
Zkoumani_povahy_zakovskych_promluv_ve_vyuce_AJ.pdf
Address within IS
https://repozitar.cz/auth/repo/15921/73145/
Address for the users outside IS
https://repozitar.cz/repo/15921/73145/
Address within Manager
https://repozitar.cz/auth/repo/15921/73145/?info
Address within Manager for the users outside IS
https://repozitar.cz/repo/15921/73145/?info
Uploaded/Created
Wed 9/1/2013 11:49

Rights

Right to read
  • anyone on the Internet
Right to upload
 
Right to administer:
  • a concrete person RNDr. Daniel Jakubík, uco 139797
  • a concrete person Mgr. Ľuboš Lunter, uco 143320
Attributes
 
Zkoumani_povahy_zakovskych_promluv_ve_vyuce_AJ.pdf Licence Creative Commons  File version 1/9/2020

Properties

Name
Zkoumani_povahy_zakovskych_promluv_ve_vyuce_AJ.pdf
Address within IS
https://repozitar.cz/auth/repo/15921/893833/
Address for the users outside IS
https://repozitar.cz/repo/15921/893833/
Address within Manager
https://repozitar.cz/auth/repo/15921/893833/?info
Address within Manager for the users outside IS
https://repozitar.cz/repo/15921/893833/?info
Uploaded/Created
Tue 1/9/2020 11:58

Rights

Right to read
  • anyone on the Internet
Right to upload
 
Right to administer:
  • a concrete person Mgr. Lucie Vařechová, uco 106253
  • a concrete person RNDr. Daniel Jakubík, uco 139797
  • a concrete person Mgr. Jolana Surýnková, uco 220973
Attributes
 
Print
Add to clipboard Displayed: 26/6/2024 02:18