k 2012

Vztah mezi kompetencemi, gramotnostmi a standardy v předškolním vzdělávání

SYSLOVÁ, Zora

Basic information

Original name

Vztah mezi kompetencemi, gramotnostmi a standardy v předškolním vzdělávání

Name (in English)

Competences, liteacy and standards in the pre-primary education

Authors

SYSLOVÁ, Zora

Edition

Gramotnost ve škole, 2012

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Presentations at conferences

Field of Study

Pedagogy and education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

Organization

Pedagogická fakulta – Repository – Repository

Keywords (in Czech)

Gramotnost; kompetence; předškolní vzdělávání

Keywords in English

Literacy; competences; pre-primary education
Changed: 1/9/2020 12:25, RNDr. Daniel Jakubík

Abstract

V originále

Prezentace hledá souvislosti mezi úrovní funkční gramotnosti v jednotlivých oblastech a rozvojem klíčových kompetencí. Zamýšlí se nad úrovní realizace předškolního vzdělávání ve vztahu k rozvoji gramotností. Autorka upozorňuje na možnou souvislost mezi nízkými výsledky českých žáků v testech PISA a kvalitou předškolního vzdělávání. Vyjadřuje pochybnosti nad tím, že by standardy mohly pomoci ve zkvalitnění práce mateřských škol.

In English

The presentation is searching connections between the functional literacy and the key competences in individual fields. It things about the realization of pre-primary education in connection with literacy's development. The author points to possible context of low results of the Czech pupils in the PISA tests and quality of the pre-primary education. She expresses doubts that the standards could help to the improvement of kindergartens work.

Files attached