Přehled o publikaci
2020
Spolupráce mezi základní školou a OSPOD z pohledu učitelů a sociálních pracovníků
PÍŽOVÁ, Kristýna a Monika PUNOVÁZákladní údaje
Originální název
Spolupráce mezi základní školou a OSPOD z pohledu učitelů a sociálních pracovníků
Název anglicky
Collaboration between primary school and OSPOD
Autoři
PÍŽOVÁ, Kristýna (203 Česká republika, domácí) a Monika PUNOVÁ (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Logos Polytechnikos, Jihlava, Vysoká škola polytechnická Jihlava, 2020, 2464-7551
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14230/20:00116294
Organizace
Fakulta sociálních studií – Masarykova univerzita – Repozitář
Klíčová slova anglicky
pedagogue; primary school; OSPOD; social worker; cooperation; perception
Změněno: 25. 1. 2022 14:10, RNDr. Daniel Jakubík
V originále
Empirická stať se zaměřuje na spolupráci mezi OSPOD a základní školou a jejím cílem je odpovědět hlavní výzkumnou otázku „Jak pedagogové základních škol a pracovníci OSPOD vnímají vzájemnou spolupráci?“ Toto vnímání je nahlíženo skrze prototypy a stereotypy participantů. Výzkum byl realizován pomocí polostrukturovaných rozhovorů se 4 pedagogy ZŠ a 5 pracovníky OSPOD. Ukázalo se, že pedagogové tápou při naplňování výchovné role u dětí, které mají problémy v sociální oblasti, což se mj. projevuje v tom, že nenavazují spolupráci s OSPOD a neznají jeho roli při řešení obtížné situace dítěte. Pracovníci OSPOD vnímali spolupráci jako uspokojivou a zdůrazňovali stesk nad nízkou prestiží své profese oproti učitelům. Ukázalo se, že zástupci obou profesí by uvítali prohloubení spolupráce, což podporuje myšlenku etablování školní sociální práce do českého prostředí.
Anglicky
The empirical essay focuses on cooperation between OSPOD and primary school and aims to answer the main research question “How do primary school teachers and OSPOD staff perceive mutual cooperation?” This perception is viewed through the prototypes and stereotypes of the participants. The research was carried out through semi-structured interviews with 4 primary school teachers and 5 OSPOD social workers. It has been shown that teachers are groping in fulfilling the educational role of children with social problems, which is reflected in the fact that they often do not establish cooperation with OSPOD and do not know its role in solving the difficult situation of the child. OSPOD workers perceived cooperation as satisfactory and stressed the lack of prestige of their profession over teachers. It showed that representatives of both professions would welcome deepening cooperation, which supports the idea of establishing school social work in the Czech environment.