Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@book{46391, author = {Viktorin, Jan}, address = {Opava}, edition = {1. vyd}, keywords = {Methodology, research, ethics, qualitative research, quantitative research, research preparation, language barriers, professional text strategy, hypothesis, validity, reliability, population, sample, questionnaire, non-intrusive techniques, grounded theory, case study, ethnography, biographical design, observation, interview, focus group, data analysis}, language = {cze}, location = {Opava}, publisher = {Fakulta veřejných politik v Opavě}, title = {Metodologie speciálněpedagogického výzkumu}, year = {2021} }
TY - BOOK ID - 46391 AU - Viktorin, Jan PY - 2021 TI - Metodologie speciálněpedagogického výzkumu PB - Fakulta veřejných politik v Opavě CY - Opava KW - Methodology, research, ethics, qualitative research, quantitative research, research preparation, language barriers, professional text strategy, hypothesis, validity, reliability, population, sample, questionnaire, non-intrusive techniques, grounded theory, case study, ethnography, biographical design, observation, interview, focus group, data analysis N2 - Cílem studijní opory je poskytnout studentům elementární informace, které jsou nezbytné k tvorbě odborné textu, respektive bakalářské práce. Studenti budou stručně seznámeni s jednotlivými fázemi výzkumného šetření a získají elementární informace o kvantitativním a kvalitativním výzkumu. Prostor bude dále věnován zásadám tvorby odborného textu a etice ve výzkumu. Charakterizována je věda, odlišení vědy od zdravého rozumu, přírodní vědy od sociálních. Jsou uvedeny etické dimenze výzkumného šetření. Pozornost je věnována výzkumným otázkám, jejich typům a základním znakům dobrých výzkumných otázek. V hlavní části kapitoly je zmíněn kvalitativně a kvantitativně orientovaný výzkum, výhody, nevýhody, rozdíly a možnosti využití. Dále je zpracováno plánování a psaní odborného textu. Nejdříve je zmíněno zahájení výzkumu, tj. nápad (výzkumný cíl), výzkumný problém, plán i struktura výzkumu. Také jsou specifikována jazyková úskalí odborného textu z hlediska pravopisného, tvaroslovného, interpunkčního a stylistického. Ve zbylé části kapitoly se řeší hlavní zásady publikační etiky a struktura odborného textu včetně informačních pramenů. Taktéž je specifikována kvantitativní výzkumná metodologie, základní pravidla formulování hypotézy, validita i reliabilita. Pozornost je věnována charakteristice výběrového a základního souboru, nereprezentativního a reprezentativního výběru, nenáhodného a náhodného výběru. V hlavní části kapitoly je zmíněn dotazník, ex-post-facto výzkum, experiment a nevtíravé techniky výzkumu. Závěrem je charakterizována kvalitativní výzkumná metodologie. Nejdříve jsou zmíněny principy a tradice kvalitativního výzkumu, tedy zakotvená teorie, případová studie, etnografie a biografie. Také jsou specifikovány metody sběru kvalitativních dat, konkrétně pozorování, hloubkový rozhovor, skupinový rozhovor a ohnisková skupina. Zbylá část kapitoly řeší analýzu kvalitativních dat i její další rozpracování. ER -
VIKTORIN, Jan. \textit{Metodologie speciálněpedagogického výzkumu}. 1. vyd. Opava: Fakulta veřejných politik v Opavě, 2021, 139 s.
|