EVROPSKÁ UNIE Evropské strukturální a investiční fondy Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLADE2E A TĚLOVÝCHOVY Název projektu Rozvoj vzdělávání na Slezské univerzitě v Opavě Registrační číslo projektu CZ.02.2.69/0.0./0.0/16_015/0002400 Řízení času Distanční studijní text Martina Baierová Opava 2019 SLEZSKA UNIVERZITA filozoficko-pMrodovědecká fakulta v opavě Obor: 0231 Osvojování si jazyka Klíčová slova: Čas, Limbický systém, SWOT analýza, Eisenhowerova matice, životní role, cíle, povinnosti, denní aktivity, Getting Things Done, Myšlenkové mapy, prokrastinace, paměť, projekt, proces, vizualizace Anotace: Studijní opora je zaměřena na oblast problematiky řízení času. Popisuje cestu jednotlivce od pochopení osobitosti vnímání času, přes fyziologické předpoklady až po nastavení vhodného pracovního systému. Zpracování proběhlo jak formou studia literatury, tak na základě praktického dlouholetého zkoumání mnoha různorodých osobností a jejich úspěšného hospodaření s časem. Předkládaný materiál obsahuje jak vysvětlující texty, tak samostatné úkoly a doporučení k dalšímu studiu. Po prostudování je student schopen samostatně si nastavit vlastní systém práce s časem. Autor: Martina Baierová, MBA Martina Baierová - Řízení času Obsah ÚVODEM............................................................................................................................6 RYCHLÝ NÁHLED STUDIJNÍ OPORY...........................................................................7 1 KAM ZMIZEL MŮJ ČAS?.........................................................................................8 1.1 Úvod do problematiky...........................................................................................8 1.2 První krok - orientace v terénu.............................................................................9 1.2.1 Soupis.............................................................................................................9 1.2.2 Kategorizace................................................................................................10 1.2.3 Zdroje a původ potíží...................................................................................12 2 KDO TADY VELÍ?...................................................................................................15 2.1 Úvod do problematiky.........................................................................................15 2.2 Kdo rozhoduje.....................................................................................................16 2.3 S truktura mozku a j eho funkce............................................................................18 2.4 Rozhodování........................................................................................................19 2.5 Návyky................................................................................................................21 3 ZAČNI U SEBE.........................................................................................................24 3.1 Úvod do problematiky.........................................................................................24 3.2 O mně..................................................................................................................25 3.3 Sebehodnocení....................................................................................................31 4 ROLE NAŠEHO ŽIVOTA........................................................................................35 4.1 Úvod....................................................................................................................35 4.2 Původ životních rolí............................................................................................37 4.3 Oblasti životních rolí...........................................................................................38 5 CÍLE A AKTIVITY...................................................................................................43 5.1 Úvod....................................................................................................................43 5.2 Jak najít ty správné cíle.......................................................................................44 5.3 Zpracování cílů....................................................................................................46 5.4 Aktivity a tvorba plánu........................................................................................48 6 PLÁNOVÁNÍ............................................................................................................51 6.1 Úvod do problematiky.........................................................................................51 6.2 Analýza činností..................................................................................................52 6.2.1 Časová náročnost.........................................................................................53 3 Martina Baierová - Řízení času 6.3 Můj den...............................................................................................................53 6.4 Můj týden............................................................................................................56 6.5 Můj diář...............................................................................................................58 7 MÍT VŠE HOTOVO..................................................................................................61 7.1 Úvod do problematiky.........................................................................................61 7.2 Mít vše hotovo - GTD........................................................................................62 7.2.1 Sbírání..........................................................................................................62 7.2.2 Zpracování...................................................................................................63 7.2.3 Organizace...................................................................................................65 7.2.4 Udržení systému...........................................................................................68 7.3 Jak se rychle rozhodovat.....................................................................................69 7.3.1 Rozhodování dle gtd....................................................................................69 7.3.2 eisenhowerova matice..................................................................................70 8 MYŠLENKOVÉ MAPY...........................................................................................73 8.1 Úvod do problematiky.........................................................................................73 8.2 Pravidla myšlenkového mapování......................................................................74 8.3 Využití.................................................................................................................77 8.3.1 Učení............................................................................................................77 8.3.2 Osobní využití..............................................................................................77 8.3.3 Použití v byznysu.........................................................................................78 8.4 Plánování.............................................................................................................79 8.4.1 Organizovanost............................................................................................79 8.4.2 Plány............................................................................................................79 9 PROKRASTINACE..................................................................................................82 9.1 Úvod do problematiky.........................................................................................82 9.2 Původ prokrastinace............................................................................................83 9.3 Jak na to...............................................................................................................85 9.4 Tvorba systému...................................................................................................86 10 PROJEKTY A CHECKLISTY..................................................................................89 10.1 Úvod do problematiky.....................................................................................89 10.2 PROJEKTY.....................................................................................................90 10.3 Řízení projektu................................................................................................91 10.3.1 Příprava projektu..........................................................................................92 4 Martina Baierová - Řízení času 10.3.2 Plánování projektu.......................................................................................93 10.3.3 Realizace projektu........................................................................................94 10.3.4 Ukončení projektu........................................................................................95 10.4 Checklisty........................................................................................................96 10.4.1 Sestavení checklistu.....................................................................................96 10.4.2 Použití Checklistu........................................................................................98 11 PAMĚŤ A UČENÍ...................................................................................................100 11.1 Úvod..............................................................................................................100 11.2 Paměť.............................................................................................................101 11.3 Proces učení...................................................................................................102 11.4 Pomůcky a vizualizace..................................................................................104 LITERATURA................................................................................................................110 SHRNUTÍ STUDIJNÍ OPORY.......................................................................................113 PŘEHLED DOSTUPNÝCH IKON.................................................................................114 5 Martina Baierová - Řízení času ÚVODEM Děkuji, že jste si vybrali předmět Řízení času. Doufám, že vás informace v této studijní opoře budou inspirovat k úspěšnému zvládnutí každodenního života. Pro to, abyste tento materiál mohli začít číst a nastudovat, nepotřebujete žádnou přípravu. Do situací, kdy se potýkáme s nedostatkem času, se dostáváme dnes a denně a zkušeností máme všichni dost. Často nás může napadnout" „Kéž bych na to měl/a více času", nebo „Kdyby tak den měl alespoň 48, 36, 72 hodin...". Ale otázka zní - pomohlo by to? Skutečně bychom s více hodinami k dispozici dokázali lépe hospodařit se svým časem? Odpoví si jistě každý sám. Čas si nemůžeme koupit, ukrást, ani vyprosit. K dispozici jej máme všichni stejné množství. Den má jen 24 hodin a jak s nimi naložíme, je pouze v naší kompetenci. Zároveň je na našich dovednostech, jak se naučíme s jeho limity pracovat. Správné hospodaření s časem totiž není jen otázkou priorit, protože se jich v našem životě vyskytuje mnoho. Mnozí od kurzů time-managementu očekávají, že dostanou různorodé tipy, návody či pomůcky, jak do svých 24 hodin mohou seskládat více aktivit, aby vše, co si na svá bedra vzali, stihli a zároveň udělali s výborným výsledkem. Jádro je však docela jinde. V této studijní opoře najdete více než jen pomůcky. Zjistíte, čím je utvářeno naše vnímání času. Jak se formuje a co k němu přispívá. Pochopíte vliv našeho mozku, osobnosti, vrozených schopností a dovedností, našich rolí na utváření životních cílů a strukturování každodenních úkolů a zjistíte, jak spolu vzájemně souvisí a jak s nimi pracovat. Čtěte a pracujte postupně. Trvalo dlouhou dobu, než se váš kalendář téměř neřešitelně zaplnil. Nicméně cílem těchto textů, jednotlivých cvičení a tipuje nejen zklidnění a uvolnění od každodenního shonu a stresu, ale také zvýšení kreativity, nadhledu a efektivity všeho, do čeho se pustíte. Pracujte s nimi tedy tak, abyste už žádný další kurz time-managementu nepotřebovali. 6 Martina Baierová - Řízení času RYCHLÝ NÁHLED STUDIJNÍ OPORY Studijní opora je strukturována do 11 kapitol podle témat, která je potřeba postupně zvládnout k nastavení vlastního systému práce s časem. Každá kapitola obsahuje uvedení do tématu, v němž student pochopí návaznost na téma předchozí, dozví se cíle kapitoly a klíčová slova. Hlavní texty kapitol obsahují informace, ze kterých by měl student porozumět tématu a dokázal s ním pracovat ve všech potřebných souvislostech. Zároveň jsou téměř v každé kapitole označeny samostatné úkoly, které je potřeba splnit. Řešení úkolů provádí do svého zápisníku tak, aby po nastudování celého předmětu dokázal vyplnit závěrečný worksheet (pracovní list) a tento mu pak poskytl pomůcku v běžné každodenní práci a pomohl mu tak efektivně řídit svůj čas. Kapitoly, které neobsahují úkoly, jsou koncipovány jako informativní (přednášková forma). Jejich znalost je však potřebná k porozumění souvislostí celé oblasti řízení času, a tedy i k úspěšnému ukončení předmětu. Závěrem každé kapitoly je shrnutí tématu s klíčovými informacemi potřebnými pro výstup z předmětu. Za hlavním textem najdou zájemci použitou a doplňkovou literaturu pro rozšíření znalostí. Veškerá témata, či řešení úkolů je možné konzultovat s vyučujícím osobně, či prostřednictvím emailové komunikace. 7 KAM ZMIZEL MŮJ ČAS? 1 KAM ZMIZEL MŮJ ČAS? RYCHLÝ NÁHLED KAPITOLY První kapitola pojednává o způsobu, jakým získat náhled na vlastní vnímání času, na uvědomění si potíží, jejich důsledků a hospodaření a plánování. Stále se opakující hledání pomůcek pro nejvhodnější řízení časuje nahrazeno vhledem do osobního chápání, cítění a hospodaření s vlastním časovým budgetem. CÍLE KAPITOLY • Seznámíte se se způsobem, jak začít s mapováním vlastního času • Aplikujete první kroky mapování • Analyzujete problémy, které vnímáme při hospodařením s časem • Pochopíte příčiny a důsledky svého time-managementu KLÍČOVÁ SLOVA KAPITOLY zloděj času, bloky - 1.1 Úvod do problematiky Modernímu time-managementu je věnována řada knih (viz soupis použité a doporučené literatury), které poskytují množství pomůcek a ověřených návodů, tipů a rad pro práci s organizací času. Každá rada, každý nástroj, který dostaneme do ruky, je užitečný a je východiskem z našeho zahlcení. Bohužel si už ale neuvědomujeme, že ne každý nástroj se hodí na všechno, a ne každý nástroj se hodí právě nám. Často velmi cenné nástroje vyjmeme z kontextu, aplikujeme samostatně a ani si neuvědomíme, že celek funguje perfektně, ale jeho jednotlivé části nám nestačí. Představme si příklad s nožem. Je to užitečný nástroj, který lidstvo provází od nepamě-ti, nicméně polévku s ním pravděpodobně nesníte. 8 Martina Baierová - Řízení času Proto je potřeba pracovat s nástroji velmi opatrně. Ideálně postupem - nejdříve analyzujeme, pak vyvozujeme závěry a až na jejich základě hledáme adekvátní možnosti řešení. Nicméně ani tady naše práce nekončí a je potřeba celý proces dále sledovat a vyhodnocovat, zda zavedené postupy opravdu nesou své plody nebo bude potřeba je upravit. Abychom tedy dokázali správně „bojovat" (se svým nedostatkem času), musíme poznat sebe (jako hlavního aktéra), terén, na kterém se pohybujeme, dále svého protivníka a své zbraně, abychom se neocitli nepřipraveni a boj nakonec předem neprohráli. Proto nebudeme naši práci začínat vyjmenováním pomůcek a hledat jejich použití v naší praxi, ale začneme od základů - označíme své vlastní problémy, najdeme jejich příčinu a tu teprve budeme řešit jak v nás samotných, přesně podle toho, jací jsme lidé, tak podle prostředí a společnosti, ve které žijeme. 1.2 První krok - orientace v terénu 1.2.1 Soupis Ačkoliv se nabízí udělat jako první krok poznání sebe sama, my se nejdříve zaměříme na skutečné problémy, díky kterým nám stojí za to, začít se celou problematikou zabývat. Stejně tak, jako v řízení rizik, plánování projektů nebo procesů, potřebujeme nejdříve vědět, proti jakému protivníkovi stojíme. Velmi často se setkáváme s velmi detailní a široce pojatou analýzou osobností, která přinese prostor pro využití mnoha kvalitních řešení a pomůcek a tipů na vylepšení, nicméně ne vždy všechny potřebujeme. Začneme používat ty na první pohled nejzajímavější nástroje, užívat si jich a v lepším případě nás natolik uspokojí, že se k podstatným věcem ani nedostaneme. V horším případě nám nebudou fungovat tak, jak jsme předpokládali, a dokonce naše problémy ještě zhorší (i tam, kde jsme nepotřebovali nic řešit) a nakonec skončíme frustrovaní, s pocitem vlastní viny, že je nedokážeme používat a celá mise se zhroutí s neúspěchem. Abychom se tomuto postupu vyhnuli, bude náš první krok vypadat jinak. Zmapujeme si, jaké problémy máme skutečně my sami. Co nás trápí, kde cítíme velké rezervy, s čím se potýkáme, které situace nám komplikují život, práci, vztahy a vůbec vnímání našeho okolí (např. „Za to můžou oni, protože nám nedali vědět včas.") SAMOSTATNÝ UKOL 1.1. Vezměte si papír a tužku a zkuste vypsat co nejvíce toho, co vás skutečně v souvislosti s řízením vašeho času trápí. Napište cokoliv, co byste chtěli změnit. Situace, stavy, důsledky vašeho (ne)jednání, vaše okolí, cokoliv vám komplikuje či omezuje rozhodování o vašem čase a především, čím je to způsobeno. 9 KAM ZMIZEL MŮJ ČAS? V tuto chvíli se nemusíte soustředit na uspořádání, ani své poznámky nesuďte. Uturrum se- vfljädrif Priori Co doopravdy clnd. Rodina X práce Nevfm, co dř\V Nfe jasnost- v dVrfedn QdM-\ú} oas (4 GdoUo n<£u-j u iVvr projek.-^ Vi) orkohol ism w s iWckoCrr\ přehled Obrázek 1: Trápení s časem (vlastní zpracování autorky) Pokud jste si sepsali, můžeme udělat další krok. Vnést do našeho seznamu řád a tím se začít lépe orientovat na svém terénu. Protože díky kategorizaci můžeme lépe nalézt zdroje a následně zvolit, jaké pomocné nástroje se nám budou pro naši práci hodit. 1.2.2 Kategorizace Ze svého seznamu jste již jistě vyčetli oblasti, ze kterých plynou různé komplikované situace. Není potřeba se zabývat přísnou kategorizací našeho okolí - pro tyto úkoly postačí selský rozum: 1. Já a má povaha a situace, které zažívám zvláštního rozhodnutí, bez ohledu na další přímé společenské vazby. 2. Má rodina, nejbližsí okolí a situace s nimi spjaté 10 Martina Baierová - Řízení času 3. Mí přátelé a lidé, se kterými se setkávám v osobním životě - a opět situace, s nimi spjaté 4. Mé pracovní prostředí a také situace s ním spjaté 5. Širší společenské okolí, které nezávisí na mém momentálním osobním rozhodnutí. Tato kategorie zahrnuje situace vyplývající z mého bydliště, politické nebo ekonomické situace, zvyklostí společnosti a kultury vůbec. Nyní můžeme zkusit své záznamy roztřídit podle výše uvedených kategorií a doplnit o další problémy, které nám ještě přijdou na mysl. Začněme si všímat souvislostí: pramení většina potíží z našich rozhodnutí? Nebo vnímáme silný vliv své rodiny? Podílí se na našem hospodaření s časem škola nebo naše pracovní prostředí? V konečném důsledku jsme to pouze my, kteří jsme strůjci svého života. Nicméně abychom na sobě mohli úspěšně pracovat, je nezbytné vše pojmenovat a podle toho se vhodně zacílit, aby se naše aktivita netříštila. Buďme na sebe přísní a nevymlouvejme se. Cílem není ani hodnotit ani porovnávat, jak zvládáme svůj život a vše, co jsme si do něj pustili. Cílem je dozvědět se, kde skutečně vězí naše problémy. ~A-IL " Rodino s4ro4eP = K(na nekonečno) Tedy energie, kterou podpoříme naši pozornost se nám vrátí jako nekonečná kreativita. Odkazuje nás tedy zpátky k pozornosti. A tu si potřebujeme udržet co nejvyšší. 4. Mnemotechnika Abychom si učivo lépe pamatovali, používáme různých mnemotechnických pomůcek. „Mnemotechnické pomůcky jsou založeny na podněcování představivosti a využívají slova nebo jiné nástroje, které podporují mozek při vytváření asociací."57 Náš mozek tedy novou látku zasadí do známých souvislostí a lépe si je pak vybavuje, protože naše vzpomínky putují po drahách, které jsou pevnější a stabilnější. Základními prvky mnemotech-niky jsou: - Smysly - Humor - Barva - Pohyb - Představivost - Pořadí - Asociace - Čísla - Pozitivní představa - Sexualita - Symbolika - Přehánění (více viz58) Nebojme se tedy využít srovnání tvarem, barvou, nebo vlastní zkušeností, např. i z jiných oborů. Kombinací znalostí a více prvků mnemotechniky používal např. i Leonar-do Da Vinci. „Místo toho, aby Leonardo jednotlivé oblasti svých skrytých schopností odděloval, kombinoval je. Jeho vědecké poznámky jsou plné trojrozměrných výkresů a obrázků."59 Nebojme se tedy pro posílení kontextu učení použít všech dostupných pomůcek. 5. Vizualizace Vizualizace jako pomůcka může u mnohých z nás vyvolat okamžitou reakci: „Já nejsem moc vizuální typ." Nebo „Neumím kreslit." Nicméně: „Lidé jsou mimořádně vizuální živočichové a minimálně třetina naší mozkové kůry se zabývá všemi podobami zrakových informací."60 Nemusíme být nutně malíř nebo sochař. I domů trefíte právě díky svému vizuálnímu myšlení. Použití vizualizace podněcuje kreativitu, uvádí věci do jasných souvislostí a mnohé ukazuje výrazně jasněji, než psaný text. 56 Buzan, T. - Používejte hlavu, str. 83 57 Buzan, T. - Používejte hlavu, str. 68 58 Buzan, T. - Používejte hlavu, str. 69 - 74 59 Buzan, T. - Používejte hlavu, str. 27 60 AAmondtová, S, Wang, S. - Vítejte ve svém mozku, str. 119 106 Martina Baierová - Řízení času Obrázky a situace ve skutečném životě tady byly dříve, než jsme je uměli pojmenovat anebo zapsat slovy. Pro náš mozek jsou psaná slova pouhou spletí čárek, teček a obloučků. Ale jablko je stále jablkem. Náš mozek je vnímá mnohem jasněji a přímočařeji a vzbuzuje u nich další asociace. Slovy Buzana - jeden obrázek vydá za tisíc slov. Během našeho kurzu jsme vizualizovali téměř v každé kapitole. Při mnohých cvičeních jste si jistě řekli, že když to takto vidíte nakreslené, dává vám to větší smysl a více tomu rozumíte. Navíc: „Opakovaná vizualizace očekávaného výsledku může být velmi účinným způsobem k vytvoření mentální představy ve vašem mozku"61 Proto vizualizujme. S pomocí jednoduchých obrázků (skládajících se ze základních geometrických tvarů), barev, zvýraznění, šipek, drobných diagramů nebo grafů náš mozek snadněji zapíše a mnohem lépe si zapamatuje vše, co se nám doslova dostane pod ruku. Použije totiž mnohem více svalů (v řádech desítek násobků než u ťukání do klávesnice nebo práce s myší našeho PC) a aktivit potřebných k vizualizaci zápisu. Informace si zvýrazní, projde s nimi po paměťových drahách, upevní je a ukotví, zasadí je do souvislostí, získá nadhled, pochopení a výrazněji si je pak i vybaví. Touto částí se vrátíme zpátky na začátek naší probírané látky úkolem: SAMOSTATNÝ ÚKOL Zpracujte vizualizaci pro své hospodaření s časem dle šablony. POSTUP: využijte všechny zpracované úkoly tohoto předmětu do předepsaných políček. Využívejte barvy, naznačujte souvislosti šipkami, používejte tiskací písmo a zvýrazňujte jej. Zapište si všechny závěry, ke kterým jste došli a navrhněte, jak můžete pozitiva využít pro svou další prací s časem, případně jak můžete řešit negativa nebo rizika, která z něj vyplynula. Konzultujte s vyučujícím. AAmondtová, S, Wang, S. - Vítejte ve svém mozku, str. 117 107 PAMĚŤ A UČENÍ Martina Baierová - Řízení času SHRNUTÍ KAPITOL Y V kapitole zaměřené na paměť a učení jsme si shrnuli, jak pracuje mozek, pokud jde o paměť. Vjemy jsou zpracovány smysly, převedeny do šedé kůry mozkové a následně paměťovými stopami zapracovány s pomocí hipotalamu. Paměťové stopy jsou při prvním setkání s informací nestabilní a mělké, při opakování se prohlubují a upevňují. Nepoužívané stopy časem mizí, užívané se naopak posilují, což je základní princip učení. Procesy učení jsme si demonstrovali na metodě B O ST Tonyho Buzana. Efektivní učení probíhá ve dvou fázích - příprava, kdy získáme hrubý pohled a rozplánujeme si učení a pak samotné studium, při kterém dochází k fixaci látky do pevných paměťových stop, a to prostřednictvím čtení, pochopení a zasazení učiva do potřebných souvislostí. K učení nám pomáhají přestávky, které jednak zvýší naši pozornost a vytvoří více okamžiků, při kterých mozek lépe vnímá a zapisuje nové informace. Dále pak opakování, které je nej efektivnější bezprostředně po učení a následně v daných intervalech. Kreativita, mnemotechnika a vizualizace podporují učení. Závěrem kapitoly jsme si veškeré dosavadní poznatky přehledně vizualizovali a získané informace o vlastním řízení času tak zpřehlednili. Získali jsme tak nadhled a možnost dále rozvíjet své schopnosti plánovat a zároveň se vyhnout kritickým situacím, nebo je řešit přesně dle vlastní potřeby a osobitosti. 109 Martina Baierová - Řízení času LITERATURA SEZNAM POUŽITÉ LITERATURY AAMODTOVA, Sandra, WANG, Sam. Vítete ve svém mozku. 1. vyd. Praha: Levné knihy, 2012. ISBN 978-80-7309-723-3. ALLEN, David. Mít vše hotovo. Umění produktivity bez stresu. 2. vyd. Brno: Jan Melvil Publishing, 2016. ISBN 978-80-7555-000-2. BUZAN, Tony, BUZAN Berry. Myšlenkové mapy: Probuďte svou kreativitu, zlepšete svou paměť, změňte svůj život. 2. vyd. Brno: BizBooks, 2012. ISBN 978-80-265-0030-8. BUZAN, Tony, GRIFFITHS, Chris. Myšlenkové mapy v byznysu. Revoluce ve vaší práci a podnikání. 2. vyd. Brno: BizBooks, 2013. ISBN 978-80-265-0129-9. BUZAN, Tony. Používejte hlavu. Jak uvolnit energii své mysli. 1. vyd. Brno: BizBooks, 2013. ISBN 978-80-265-0069-8. COVEY, Stephen R., MERRIL, Adam. Krok za krokem. To nejdůležitějšípředevším. 1. vyd. Brno: Votobia, 1996. ISBN 80-7198-033-1. EAGLEMAN, David. Mozek: Váš příběh. 1. vyd. Brno: BizBooks, 2017. ISBN 978-80-265-0663-8. FORSTER, Mark. Udělej to zítra a další tajemství time managementu. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2013. ISBN 978-80-247-4526-8. MEDINA, John. Pravidla mozku. 1. vyd. Brno: BizBooks, 2012. ISBN 978-80-265-0015-5. NAPPER, Rosemary, NEWTON, Trudi. Taktika transakční analýzy. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-2915-2. NEWPORT, Cal. Hluboká práce. 1. vyd. Brno: Jan Melvil Publishing, 2016. ISBN 978-80-7555-008-8. PACOVSKÝ, Petr. Člověk a čas. Time management IV. Generace. 2. aktualizované vyd. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 978-80-247-1701-2. RUB LNOVÁ, Gretchen. Zvyk není železná košile. Změnou návyků ke spokojenému životu. 1. vyd. Praha: BETA Dobrovský, 2015. ISBN 978-80-7306-790-8. TOMAN, Ivo. Kurvítka v hlavě. Proč chytří lidé jednají hloupě. 1. vyd. Praha: TAXUS International, 2018. ISBN 978-80-87717-24-0. TRACY, Brian. Snězte tu žábu! 1. vyd. Olomouc: Anag, 2007. ISBN 978-80-7263-403-3. 110 Martina Baierová - Řízení času SEZNAM DALŠÍ DOPORUČENÉ LITERATURY ALLEN, David. Aby vše klapalo: jak hravě zvládat pracovní i životní výzvy. 1. vyd. Brno: Jan Melvil Publishing, 2009. ISBN 978-80-87270-00-4. BUZAN, Tony. Trénink paměti. 1. vyd. Brno: BizBooks, 2013. ISBN 978-80-265-0057-5. CIRILLO, Francesco. Technika Pomodoro. 1. vyd. Brno: Jan Melvil Publishing, 2019. ISBN 978-80-7555-069-9. COVEY, Stephen R.. Sedm návyků vůdčích osobností. Management Press: 2016. ISBN 978-80-7261-03-5. GELB, Michael. Myslet jako Leonardo da Vinci. 1. vyd. Praha: IKAR, 2006. ISBN 8024906201. GOLEMAN, Daniel. Pozornost. Skrytá cesta k dokonalosti. 1. vyd. Brno: Jan Melvil Publishing, 2014. ISBN 978-80-872-7094-3. KAHNEMAN, Daniel. Myšlení rychlé a pomalé. 1. vyd. Brno: Jan Melvil Publishing, 2012. ISBN 978-80-872-7042-4. LUDWIG, Petr. Konecprokrastinace. 1. vyd. Brno: Jan Melvil Publishing, 2013. ISBN 978-80-87270-51-6. PINK, Daniel, H.. Kdy. 1. vyd. Brno: Jan Melvil Publishing, 2018. ISBN 978-80-7555-052-1. ROCK, David. Jak pracuje váš mozek. 1. vyd. Praha: Pragma, 2010. ISBN 978-80-7349-242-7. S INEK, Simon. Začněte s proč. 1. vyd. Brno: Jan Melvil Publishing, ISBN 978-80-87270-55-4. TOMAN, Ivo. Debordelizace hlavy. 1. vyd. Praha: TAXUS International: 2009. ISBN 858-6-11-22023-8. \/ O r ZURKOVA, Hana. Plánování a kontrola. Klíč k úspěchu. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 80-247-1844-8. 111 Martina Baierová - Řízení času OBRÁZKY Obrázek 1: Trápení s časem (vlastní zpracování autorky).................................................10 Obrázek 2: Kategorie problémových oblastí (vlastní zpracování autorky)......................11 Obrázek 3: Složení mozku (dle Medina, J. - Pravidla mozku, vlastní zpracování autorky) ............................................................................................................................................17 Obrázek 4: Vlivy na tvorbu vzorců v mozku (vlastní zpracování autorky).......................21 Obrázek 5: Životopis (vlastní zpracování autorky)...........................................................26 Obrázek 6: Ne/dělám rád/a (vlastní zpracování autorky).................................................28 Obrázek 7: Jak najít své schopnosti (vlastní zpracování autorky).....................................30 Obrázek 8: SWOT analýzy (vlastní zpracování autorky)..................................................33 Obrázek 9: Lidské potřeby (vlastní zpracování autorky dle knihy Stephena R. Coveyho - Krok za krokem, to nej důležitější především)...................................................................37 Obrázek 10: Životní role s aktivitami a časováním (vlastní zpracování autorky).............41 Obrázek 11: Jak najít správné cíle (vlastní zpracování autorky).......................................46 Obrázek 12: Kruh denních aktivit (vlastní zpracování autorky)........................................54 Obrázek 13: Vzor rpzvrhu hodin (vlastní zpracování autorky).........................................57 Obrázek 14: Rozvrh hodin (vlastní zpracování autorky)...................................................58 Obrázek 15: GTD (dle knihy Allen, David - Mít vše hotovo, vlastní zpracování autorky) ............................................................................................................................................64 Obrázek 16: Eisenhowerova matice (vlastní zpracování autorky)....................................71 Obrázek 17: Pravidla mapování (dle knihy Buzan, 2012, vlastní zpracování autorky) ....76 Obrázek 18: Nesprávná mapa - kroužkování.....................................................................76 Obrázek 19: Nesprávná mapa - šipky................................................................................76 Obrázek 20: Nesprávná mapa - slovní spojení..................................................................76 Obrázek 21: Osobní myšlenková mapa (vlastní zpracování autorky)...............................78 Obrázek 22: Jak si vytvořit systém (valstní zpracování autorky)......................................86 Obrázek 23: Etapy řízení projektu (vlastní zpracování autorky).......................................92 Obrázek 24: Postup tvorby checklistu...............................................................................97 Obrázek 25: Vizualizace osobního rozložení času (vlastní zpracování autorky)............108 112 Martina Baierová - Řízení času SHRNUTÍ STUDIJNÍ OPORY Dopracovali jsme se na konec naší společné cesty zákulisím time-managementu. Ověřili jsme si, že efektivní hospodaření s časem není pouze o správné skladbě úkolů a dostatku času k jejich řešení, ale záleží především na nás a našem pochopení řady souvislostí. V první kapitole jsme si uvědomili, kde vnímáme problémy my sami a mnozí z nás objevili, že nám některé kategorie, z nichž potíže pramení, zaměstnávají více, než by měly. Uvědomili jsme si, že rozhodující vliv na naše rozhodování o tom, co a kdy (ne)budeme dělat, má náš mozek, respektive limbický systém, který je vývojově starší než šedá kůra mozková a tudíž mívá „právo veta". Zjistili jsme, že nemá smysl jej přelstít, aleje potřeba zjistit, co potřebuje a sladit se s ním. Zmapování našich schopností a objevení životních rolí nám ukázalo, kde hledat své životní cíle, které jsme si následně rozdělili na úkoly a projekty a naučili se, jak je zorganizovat a naplánovat tak, abychom je plnili ke své spokojenosti úspěšně. Ukázali jsme si řadu pomocníků při našem rozhodování - ať už šlo o Eisenhowerovu matici, metodu Getting Things Done, či myšlenkové mapování. Pronikli jsme do tajů pro-krastinace a efektivního učení a ukázali jsme si základy projektového řízení pro obsáhlejší úkoly - projekty. A především, naučili jsme se škrtat nedůležité. Pokud jste pracovali pečlivě a vyplnili si worksheet se všemi závěry z jednotlivých cvičení, máte nyní k dispozici svou vlastní navigaci v čase. Věřím, že budete mnohem snadněji pracovat s každodenními problémy a budete se lépe orientovat ve svých skutečných prioritách. A že si udržíte nadhled a přehled nad důležitými věcmi ve vašem životě. Pro všechny, kteří byste do tématu rádi pronikli ještě hlouběji, doporučuji nastudovat použitou literaturu, která vás jistě přivede na další důležité myšlenky. Pracujte v klidu a pečlivě. Náš čas je tou nej důležitější komoditou, kterou máme. Děkuji vám za pozornost a přeji hodně příjemných dní. 113 PŘEHLED DOSTUPNÝCH IKON Čas potřebný ke studiu Klíčová slova Průvodce studiem <£> I Rychlý náhled Tutoriály K zapamatování Řešená úloha Kontrolní otázka | Odpovědi Samostatný úkol Pro zájemce Cíle kapitoly El m Nezapomeňte na odpočinek I Průvodce textem V I Shrnutí Definice Případová studie Věta Korespondenční úkol Otázky Další zdroje Úkol k zamyšlení 114 Název: Řízení času Autor: Martina baierová, MBA Vydavatel: Slezská univerzita v Opavě Filozoficko-přirodovědecká fakulta v Opavě Určeno: studentům SU FPF Opava Počet stran: 11513 Tato publikace neprošla jazykovou úpravou.