Přehled o publikaci
	
		
		
		2020
			
	    
	
	
    Theatre graphics and graphic theatre : Zich's semantics in posters and publicity
MARYŠKA, MartinZákladní údaje
Originální název
Theatre graphics and graphic theatre : Zich's semantics in posters and publicity
	Název česky
Divadelní grafika a grafické divadlo: Sémantika Otakara Zicha na divadelních plakátech a reklamě
	Autoři
MARYŠKA, Martin
			Vydání
 Theatralia, Brno, Masarykova univerzita, 2020, 1803-845X
			Další údaje
Jazyk
angličtina
		Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
		Stát vydavatele
Česká republika
		Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
		Odkazy
Organizace
Filozofická fakulta – Masarykova univerzita – Repozitář
			Klíčová slova česky
divadelní plakát; divadelní reklama; divadelní ikonografie; vizuální komunikace; grafický design; Otakar Zich; Ivo Osolsobě; Gilbert Lesser; Uli Weber; Jakub Gulyás; Alphonse Mucha; Sarah Bernhardt
		Klíčová slova anglicky
theatre poster; theatre publicity; theatre iconography; visual communication; graphic design; Otakar Zich; Ivo Osolsobě; Gilbert Lesser; Uli Weber; Jakub Gulyás; Alphonse Mucha; Sarah Bernhardt
		Návaznosti
MUNI/A/1218/2019, interní kód Repo. 
			
				
				Změněno: 20. 2. 2021 01:59, RNDr. Daniel Jakubík
				
		Anotace
V originále
The essay employs the concept of the 'semantic image' as articulated by Czech aesthetician Otakar Zich in his book The Aesthetics of Dramatic Art in order to outline how theatre publicity relates to theatre production and performance. Theatre graphics, posters, and other promotional materials contain images that substitute or compensate for what is not to be seen and heard onstage in form of 'technical images'; thus, these graphics condition the 'representational images' of dramatic locations.1 Publicity images can be also used to manipulate imagery associations related to actors as well as dramatic characters in order to facilitate their desired reception. This article focuses on the posters produced for Prague's National Theatre opera production of Tramvestie (2019) and two stagings of Peter Shaffer's Equus (1973, 2007) along with Alphonse Mucha's posters for Sarah Bernhardt.