B 2013

Poznámky ke studiím nových médií

MACEK, Jakub

Základní údaje

Originální název

Poznámky ke studiím nových médií

Název anglicky

Notes on new media studies

Autoři

MACEK, Jakub (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

1. vyd. Brno, 200 s. 2013

Nakladatel

Masarykova Univerzita

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Odborná kniha

Obor

Písemnictví, masmedia, audiovize

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14230/13:00066596

Organizace

Fakulta sociálních studií – Masarykova univerzita – Repozitář

ISBN

978-80-210-6476-8

Klíčová slova česky

studia nových médií; mediální studia; digitální média; teorie strukturace

Klíčová slova anglicky

new media studies; media studies; new media; digital media; theory of structuration

Návaznosti

GP13-15684P, projekt VaV.
Změněno: 1. 9. 2020 17:55, RNDr. Daniel Jakubík

Anotace

V originále

Kniha se věnuje studiím nových médií – širokému interdisciplinárnímu akademickému metapoli zastřešujícímu společenskovědní výzkum a teoretickou reflexi takzvaných nových médií. Text shrnuje historické a epistemologické kořeny studií nových médií a jejich vývoj a následně formuluje teoretický koncept nových médií. Tento koncept má podobu třídimenzionálního modelu odvozeného z Giddensovy teorie strukturace, přičemž tři jeho dimenze zahrnují užití nových médií (jednání) a technotextuální artefakt a kontexty (coby formy struktur). Koncept by měl sloužit jako neredukcionistický výkladový rámec umožňující teoreticky ukotvenou celostní analýzu nových médií jako komplexního fenoménu utvářeného na úrovních artefaktu, sociálního jednání a každodenních kontextů i širšího kulturního, politického a ekonomického milieu.

Anglicky

The book deals with new media studies – a wide, interdisciplinary meta-field of studies focused on social theory and research of what is commonly referred to as new media. A central goal of the book is to summarize historical and epistemological roots and developments of the meta-field and, consequently, to formulate a theoretically based concept of new media. The concept is conceived as a three-dimensional model derived from Anthony Giddens’ theory of structuration. The three mutually constitutive dimensions of the model include uses of new media (agency), and a techno-textual object and contexts (both playing roles of structures). Such notion of new media should serve as a non-reductionist explanatory framework enabling a theoretically settled, and holistic empirical analysis of new media as complex phenomena constituted on levels of object, social action and wider everyday contexts as well as cultural, political and economical milieu.

Přiložené soubory