ŘEHULKA, Evžen. Psychologické charakteristiky učitelů ve vztahu k jejich profesi a hodnocení výkonu pedagogické práce (Psychological characteristics of teachers in relation to their profession and performance evaluation of educational work). In 20. konference Psychologie zdraví VERNÍŘOVICE. 2013.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Psychologické charakteristiky učitelů ve vztahu k jejich profesi a hodnocení výkonu pedagogické práce
Name (in English) Psychological characteristics of teachers in relation to their profession and performance evaluation of educational work
Authors ŘEHULKA, Evžen.
Edition 20. konference Psychologie zdraví VERNÍŘOVICE, 2013.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Requested lectures
Field of Study Pedagogy and education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization Pedagogická fakulta – Repository – Repository
Keywords (in Czech) Učitel; analýza profese; zdraví; zdravotní gramotnost
Keywords in English Teacher; analysis profession; health; health literacy
Links MSM0021622443, plan (intention).
Changed by Changed by: RNDr. Daniel Jakubík, učo 139797. Changed: 1/9/2020 17:27.
Abstract
Referát shrnuje poznatky z několika studií, které byly získány prostřednictvím standardizovaných a nestandardizovaných dotazníků a rozhovorů. Informace byly získány od 668 učitelů (543 žen a 125 mužů) základních škol zejména Jihomoravského kraje, kteří měli nejméně 4 roky praxe a nedosahovali dosud důchodového věku. Výzkum byl proveden ve školním roce 2012/2013. Získané výsledky ukazují v podstatě dobrý vztah učitelů k jejich profesi s vědomím velkého významu této práce. Negativní je hodnocení podmínek výkonu učitelského povolání, a to od podmínek materiálních až k organizačním a společenským. Negativní, ale nekonkrétní, je hodnocení systému českého školství. Čeští učitelé se cítí neadekvátně vzděláni, zbytečně přepracováni, stresováni a špatně hodnoceni. Zanedbávána je péče o osobnostní rozvoj učitelů. Všechny tyto výsledky jsou výrazně modifikovány gendrem, věkem učitelů a délkou praxe a lokalitou školy.
Abstract (in English)
Paper summarizes the findings of several studies that have been obtained through standardized and non-standardized questionnaires and interviews. Information was obtained from 668 teachers (543 women and 125 men ) primary schools especially South Moravia, who had at least four years of practice and still not reach retirement age. The research was conducted in the academic year 2012/2013. The results show a basically good relationship of teachers to their profession knowing the great importance of this work. Negative assessment of conditions is the teaching profession , from the material conditions to organizational and societal. Negative but vague evaluation is the Czech education system . Czech teachers feel inadequately trained , too overworked, stressed and bad . Neglect the care of the personal development of teachers. All these results are significantly modified by gender, age and length of service of teachers and school location.
Type Name Uploaded/Created by Uploaded/Created Rights
Vernirovice__2013.ppt   File version 1/9/2020

Properties

Name
Vernirovice__2013.ppt
Address within IS
https://repozitar.cz/auth/repo/39650/896672/
Address for the users outside IS
https://repozitar.cz/repo/39650/896672/
Address within Manager
https://repozitar.cz/auth/repo/39650/896672/?info
Address within Manager for the users outside IS
https://repozitar.cz/repo/39650/896672/?info
Uploaded/Created
Tue 1/9/2020 17:27

Rights

Right to read
  • anyone on the Internet
Right to upload
 
Right to administer:
  • a concrete person Mgr. Lucie Vařechová, uco 106253
  • a concrete person RNDr. Daniel Jakubík, uco 139797
  • a concrete person Mgr. Jolana Surýnková, uco 220973
Attributes
 
Print
Add to clipboard Displayed: 27/9/2024 09:25