Podrobný výpis o publikaci
2013
Psychologické charakteristiky učitelů ve vztahu k jejich profesi a hodnocení výkonu pedagogické práce
ŘEHULKA, EvženZákladní údaje
Originální název
Psychologické charakteristiky učitelů ve vztahu k jejich profesi a hodnocení výkonu pedagogické práce
Název anglicky
Psychological characteristics of teachers in relation to their profession and performance evaluation of educational work
Autoři
ŘEHULKA, Evžen
Vydání
20. konference Psychologie zdraví VERNÍŘOVICE, 2013
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Vyžádané přednášky
Obor
Pedagogika a školství
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizace
Pedagogická fakulta – Masarykova univerzita – Repozitář
Klíčová slova česky
Učitel; analýza profese; zdraví; zdravotní gramotnost
Klíčová slova anglicky
Teacher; analysis profession; health; health literacy
Návaznosti
MSM0021622443, záměr.
Změněno: 1. 9. 2020 17:27, RNDr. Daniel Jakubík
V originále
Referát shrnuje poznatky z několika studií, které byly získány prostřednictvím standardizovaných a nestandardizovaných dotazníků a rozhovorů. Informace byly získány od 668 učitelů (543 žen a 125 mužů) základních škol zejména Jihomoravského kraje, kteří měli nejméně 4 roky praxe a nedosahovali dosud důchodového věku. Výzkum byl proveden ve školním roce 2012/2013. Získané výsledky ukazují v podstatě dobrý vztah učitelů k jejich profesi s vědomím velkého významu této práce. Negativní je hodnocení podmínek výkonu učitelského povolání, a to od podmínek materiálních až k organizačním a společenským. Negativní, ale nekonkrétní, je hodnocení systému českého školství. Čeští učitelé se cítí neadekvátně vzděláni, zbytečně přepracováni, stresováni a špatně hodnoceni. Zanedbávána je péče o osobnostní rozvoj učitelů. Všechny tyto výsledky jsou výrazně modifikovány gendrem, věkem učitelů a délkou praxe a lokalitou školy.
Anglicky
Paper summarizes the findings of several studies that have been obtained through standardized and non-standardized questionnaires and interviews. Information was obtained from 668 teachers (543 women and 125 men ) primary schools especially South Moravia, who had at least four years of practice and still not reach retirement age. The research was conducted in the academic year 2012/2013. The results show a basically good relationship of teachers to their profession knowing the great importance of this work. Negative assessment of conditions is the teaching profession , from the material conditions to organizational and societal. Negative but vague evaluation is the Czech education system . Czech teachers feel inadequately trained , too overworked, stressed and bad . Neglect the care of the personal development of teachers. All these results are significantly modified by gender, age and length of service of teachers and school location.